MILWAUKEE Njemački kruzer američkog imena Dubrovnik je posjetio 10 puta
Dobivaju imena američkih gradova MILWAUKEE i ST. LOUIS iz saveznih država Wisconsin i Missouri u kojima živi najveći broj njemačkih doseljenika. Isporučeni su 1929. godine, imali su 16750 bruto tona, bili su dugi 167 metara, a mogli su prihvatiti 373 putnika u prvom, 330 u turističkom i 429 u trećem putničkom razredu. Dva MAN glavna pogonska stroja ukupne snage 12000 KS omogućavali su im preko dvije propele brzinu od 16,5 čvorova.
PRVI POSJETI GRADU
ST. LOUIS je zaplovio 29. ožujka, a MILWAUKEE 19. lipnja 1929. na liniji Hamburg - Boulogne, Southampton - New York. I dok je ST. LOUIS sve do početka Drugog svjetskog rata ostao stalno ploviti na istoj pruzi, MILWAUKEE je povremeno poduzimao i kružna putovanja, da bi već 1936. godine bio potpuno rekonstruiran u luksuzni putnički kruzer za prihvat 559 putnika u prvom putničkom razredu. Naravno, nakon toga nije ga trebalo dugo čekati u Dubrovniku.
Prvi je put MILWAUKEE posjetio naš grad već 9. ožujka 1935. godine s 420 putnika, a kako je lokalni tjednik „Narodna svijest“ zabilježio, trefilo ih je baš krasno vrijeme. Iste se godine ponovo ovamo vratio 13. rujna s 563 putnika. Sljedeće, 1936. godine, sidri pred Lokrumom 22. travnja s 442 putnika i 351 članom posade te 14. rujna s 370 putnika i 333 člana posade.
U 1937. godini posjećuje nas tri puta. Prvi put 30. ožujka s 546 putnika i 374 člana posade, drugi put 24. travnja s 565 putnika i 373 člana posade te 16. rujna s 303 putnika i 369 članova posade.
ZADNJI PUT PRED LOKRUMOM
Zanimljivo je kako je među putnicima s kojima je MILWAUKEE iz Venecije doplovio u Dubrovnik u travnju 1938. godine bio i Oskar von Hindenburg, sin nekadašnjeg njemačkog predsjednika Paula von Hindenburga. Iste godine ovaj velebni brod dolazi ponovo 16. svibnja s 400 putnika.
I konačno, u samo predvečerje Drugoga svjetskoga rata, MILWAUKEE deseti, ali i zadnji put sidri na lokrumskom sidrištu 23. ožujka 1939. godine s 524 putnika. Navečer odlazi i više nam se nikada nije vratio.
PRESUDIO MU POŽAR
Početkom 1940. njemačka Kriegsmarine je rekvirirala oba broda, pa su ST. LOUIS i MILWAUKEE poslani u Kiel gdje su poslužili za prihvat i smještaj vojnika i radnika. U zračnom napadu savezničkog zrakoplovstva ST. LOUIS je 1944. godine teško oštećen, ali su ga radišni Nijemci brzo popravili. Koncem rata, oba su broda kao ratni plijen preuzeli Britanci, pa je ST. LOUIS postao hostel u Kielu, dok je MILWAUKEE u svibnju 1945. godine prebačen u Liverpool gdje je u vlasništvu britanske vlade zaplovio pod novim imenom EMPIRE WAVENEY prevozeći vojne trupe. Ne zadugo, jer ga je u luci Liverpoola u ožujku 1946. godine pogodio strahoviti požar nakon kojega mu više doista nije bilo spasa.
Na morskome dnu ostao je ležati do sljedeće, 1947. godine, kada je EMPIRE WAVENEY, naš stari znanac MILWAUKEE, izvučen na površinu i otegljen u Glasgow gdje je u rezalištu Dalmuir konačno i izrezan u staro željezo. ST. LOUIS je kao ploveći hostel u Kielu uspješno poslovao sedam godina, da bi i on konačno 1952. bio raspremljen i uskoro izrezan u obližnjem Bremerhavenu.