'

SS 'STELLA SOLARIS' Brod kojemu su se svi divili uplovio je u Dubrovnik pet puta

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević privatna arhiva
Najveći i najpopularniji brod u floti Sun Linesa

S navoza brodogradilišta Société des Ateliers & Chantiers Dunkerque porinuta je 28. lipnja 1949. godine novogradnja broj 208 krštena imenom CAMBODGE. Bio je to drugi u nizu od trí jednaka putničko-teretna lajnera kojeg je francuski brodar Messageries Maritimes namijenio održavanju svojih redovnih pruga iz Marseillesa prema japanskoj Yokohami.

Radovi na brodu su se prilično otegli, tako da je CAMBODGE, zajedno s brodovima blizancima VIET-NAM i LAOS na prvo putovanje otplovio tek u srpnju 1953. godine.                                                                                CAMBODGE, VIET-NAM i LAOS su imali po 13520 bruto tona, bili su dugi 162 i široki 22 metra, a u tri putnička razreda na sedam paluba su mogli prihvatiti ukupno 347 putnika. Izvrsne DRG Parsons parne turbine, koje u slučaju CAMBODGE, u ukupno 54 godine neprekidne plovidbe, nikada nisu imale ozbiljnijih tehničkih problema, omogućavale su im preko dvije propele plovidbu brzinom od 21 čvora. Njihova uobičajena plovidba išla je rutom: Marseilles, Port Said, Suez, Aden, Djibouiti, Bombay, Colombo, Singapore, Saigon, Manilla, Hong Hong, Kobe, Yokohama.   

PONOVNO SE OTEGLI RADOVI

Snažni uzlet interkontinentalnog putničkog zrakoplovstva, uz izraelsko-egipatski rat 1967. i zatvaranja Sueskog kanala, narušili su isplativost plovidbe brodova preko Rta Dobre Nade, tako da je Messageries Maritimes već 1970. odlučio ponuditi sva tri broda na prodaju. VIET-NAM i LAOS su prodani arapskim brodarima i traljavo preuređeni za prijevoz po 1600 hodočasnika u Meku i Medinu, ali su oba, poput mnogih drugih loše održavanih brodova iste namjene, sredinom 70- tih godina stradali u požaru.

CAMBODGE je bio puno bolje sreće pa je 1971. dospio u vlasništvo grčkog brodovlasnika Charalambos Keusseogloua (kompanija Sun Lines), koji ga je u La Speziji i u Perami preuredio u luksuzni putnički kruzer i daju mu novo ime STELLA SOLARIS. I ovdje su se radovi na brodu neplanirano otegnuli, pa prvo kružno putovanje ovaj, za svoje vrijeme veliki putnički brod poduzima tek u lipnju 1973. godine.

POSJETI GRADU

Od tada ima 10595 bruto tona i može primiti 765 putnika u jedinstvenom prvom putničkom razredu. Skoro puna dva desetljeća STELLA SOLARIS, najveći i najpopularniji brod u floti Sun Linesa, ljeti uglavnom plovi Egejskim morem, a zimi po Karibima i atlantskoj obali Južne Amerike. Rijetko zalazi u Jadransko more. Veliki problemi svim grčkim brodarima nastaju 1991. izbijanjem ratova u nekadašnjoj Jugoslaviji. Čak ni spajanje ljutih konkurenata Sun Linesa i Epirotiki Linesa 1995. u Royal Olympic Cruise Lines ništa ne pomaže, pa novu kompaniju i sve njene brodove 1998. kupuje ciparska brodarska kompanija Louis Cruise Lines. Kosovski rat 1999. konačno nemilosrdno baca većinu ovih već ostarjelih brodova u raspremu na sidrištima Pireja. Nakon nekoliko bezuspješnih pokušaja revitalizacije broda, STELLA SOLARIS je 2002. konačno otpisana i prodana indijskim rezalištima u Alangu. Na tamošnje je plaže, uz bok broda STELLA OCEANIS, nešto manjeg nekadašnjeg partnera u floti Sun Linesa, nasukanu u prosincu 2003. i uskoro izrezana u staro željezo.

STELLA SOLARIS je posjetila naš grad ukupno pet puta. Prvi put se vezala uz grušku obalu 23. listopada 1974. u 15:00 sati, a otplovila je dalje prema Messini sutradan ujutro u 6:00 sati. Sljedeće 1975. godine dolazi 3. kolovoza sa 572 putnika (odlazi prema Kotoru), 20. kolovoza sa 649 putnika (odlazi prema Veneciji), 28. kolovoza sa 646 putnika (odlazi prema Kotoru) i konačno 19. rujna s 469 putnika (odlazi prema Krfu). Svaki bi put uplovljavala negdje oko 13:30 sati, a otputovala bi sljedećeg dana oko 15:00 sati. STELLA SOLARIS je grušku luku posljednji put napustila 20. rujna 1975. u 15:30 i ovamo se više nikada nije vratila.

Popularni Članci