INTRIGANTNA SUDBINA KRUZERA Transilvania je bila napredan brod, a naposljetku se pretvorila u pješčani sprud
U službenim knjigama dolaska i odlaska brodova pomorske agencije Atlantagent iz Dubrovnika piše kako je TRANSILVANIA prvi put uplovila u luku Gruž dana 13. listopada 1957., te ponovo 13. svibnja 1958. godine. Te iste, 1958., uplovila je još i 19. svibnja, 5. kolovoza, 19. kolovoza, 23. rujna i 9. listopada. Godine 1959. godine nas je ponovo posjetila 4. travnja, a zadnji put je uplovila 18. svibnja 1960. godine u 5:50 sati s 375 putnika, te je istog dana u 18:30 sati isplovila prema Pireju u Grčkoj. Ta njezina kružna putovanja su kretala iz luke Constanca preko Pireja, Dubrovnika, Splita, Rijeke i Venecije. Na našoj obali o prihvatu putnika i lokalnim izletima po gradu i bližoj okolici uglavnom čeških turista i jednom francuskih je brinula putnička agencija Putnik.
TRANSILVANIA je kao novogradnja broj 633 za rumunjsku državnu pomorsku kompaniju Serviciul Maritim Român (SMR) izgrađena 1938. godine u poznatom danskom brodogradilištu i još poznatijem proizvođaču brodskih motora Burmeister & Wain iz Kopenhagena. Imala je 6672 bruto tona, bila duga 131, a široka 17,6 metara. Dva B &W diesel motora ukupne snage 14400 KS preko dvije propele omogućavala su joj brzinu od 22 čvora dok je u probnim vožnjama dostizala čak i 25 čvorova. Na svojim prostranim palubama mogla je prihvatiti 410 putnika od kojih 80 u prvom, 100 u drugom i 230 u trećem razredu.
NA PALUBE UKRCALA 1500 ŽIDOVSKIH EMIGRANATA
Na prvo putovanje TRANSILVANIA je zaplovila 12. rujna 1938. iz Constance do Pireja, Aleksandrije i Istanbula. Zajedno s brodom blizancem BASARABIA uglavnom je plovila između rumunjske Constance i egjpatske Aleksandrije, povremeno krstareći Istočnim Sredozemljem i Crnim morem. Za vrijeme Drugog svjetskog rata, oba broda su raspremljena u neutralnoj turskoj luci Istanbul. BASARABIA je nakon rata u vidu reparacije otpremljena u Sovjetski Savez gdje je pod novim imenom UKRAINA plovila do 1988. godine kada je izrezana u staro željezo.
TRANSILVANIA je vraćena Rumunjskoj i prvi joj je posao nakon rata bio prijevoz europskih Židova prema izraelskoj luci Haifa. Već od 1945. godine plovi između: Marseillesa, Barcelone, Napulja, Pireja, Istanbula, Beiruta, Haife i Constance. Nakon izraelsko-arapskih ratnih sukoba, TRANSILVANIA plovi uglavnom do Istanbula i Haife. Kada je rumunjska vlada 1950. godine dozvolila odlazak 250 tisuća Židova iz svoje zemlje u novostvorenu izraelsku državu, TRANSILVANIA je dobila posebnu dozvolu da za taj njoj povjereni veliki zadatak na svoje palube može ukrcati čak 1500 emigranata. Iako je danas teško objasniti uvjete pod kojima su svi ti nesretnici u skučenom prostoru u tako velikom broju uopće mogli preživjeti, brod je uspješno obavio ovaj složeni i zahtjevan posao.
POSLJEDNJI OSTACI BRODA 30 GODINA LEŽALI U DUNAVSKOM BLATU
Od 1957. TRANSILVANIA počinje ploviti na kružnim putovanjima između talijanske luke Genove i rumunjske Constance uglavnom u najmu njemačkog touroperatora Neckermann, a od 13. listopada iste godine je počela ploviti uzduž naše obale do talijanske Venecije.
Vrlo kvalitetno izgrađeni brod plovio je sigurno svojim starim uhodanim pomorskim rutama sve do konca 1975. kada je konačno raspremljen u Constanci. Nakon četiri godine joj je glavni brodski motor demontiran i poklonjen Pomorskom muzeju u Kopenhagenu gdje i danas ponosno svjedoči o visokoj tehnologiji i kvaliteti njegovog isporučitelja Burmeister & Wain tvornice brodskih motora.
U rujnu 1979. dva su remorkera odvukla TRANSILVANIU iz Constance do ušća Dunava nedaleko od luke Galati s namjerom da se brod preuredi kao plutajući hotel. Za vrijeme sušnog ljeta i niskog vodostaja rijeke Dunav TRANSILVANIA se opasno nagnula i prevrnula na lijevi bok dana 9. rujna 1979. godine. Njeno rezanje je uslijedilo tek 1982./83. godine, ali do vodene linije kada je iz nepoznatih razloga zaustavljeno. Trup broda je godinama ležao na dnu pješčanog spruda te se napunio riječnim muljem, a na njemu u priloženoj fotografiji iz 2006. godine vidimo kako su izrasla i dva stabla. Završna operacija čišćenja podrtine je započela tek u listopadu 2008.godine. Do početka ljeta 2009. posljednji ostaci broda TRANSILVANIA su nakon trideset godina ležanja u dunavskom blatu, izrezani i baržama prevezeni u rumunjske čeličane, gdje su konačno završili rastaljeni u visokim pećima.
Trup broda je godinama ležao na dnu pješčanog spruda te se napunio riječnim muljem, a na njemu u priloženoj fotografiji iz 2006. godine vidimo kako su izrasla i dva stabla