Dubrovačko Njorgalo: Prirodno je da bi stranci autom do vrata od Katedrale ako je to moguće, ali zašto ih puštamo?
Svako ljeto ista stvar.
Ljeta su sve toplija. Ma što toplija, vrelija.
I tako sam jedno ljeto, prije dvadesetak godina, zbog tri vrele noći zaredom, sam sebi obeć'o da ću za sljedeće ljeto kupit' klimu jer se po noći nije moglo spat'. Prevrt'o sam se po postelji, oznojan, tri noći takoreći nisam oka sklopio i to je bio okidač da sam sebi obećam klima uređaj. Rek'o sam sam sebi: „Taman kruha bio gladan, sljedeće ljeto ću imat klimu, da barem po noći odspavam k'o čeljade.“. I, dogodine, spalo se normalno.
Ove godine, zbog klimatskih promjena ne može se spat nijednu noć bez klime. Kažu, bit će i gore.
Ali, koliko god bilo vruće ipak se potkrade koji dan sa ljetnom skontradurom, padne kiša i nije za kupanje. I, kladio bih se da bi bar pola čitatelja pogodilo što ću sad reć'. Kad nije za kupanje, svi turisti iz Konavala, Župe, Elafita, Primorja i dalje se odluče taj dan iskoristit za obilazak Dubrovnika. I, onda nastane ono što svjedočimo ovih zadnjih dana. Na tisuće auta se „ulije“ u Grad. Svi oko 9 do 10 ura ujutro. Svi bi na Zidine, vizitavali crkve i muzeje. Razumijem ja to, treba iskoristit' dan. Pa, neće gosti sjedat' u kamari cijeli dan i gledat' u nebo kad će opet zasjat' Sunce. I, svi odreda bi drito autom do Zidina. A, parkirali bi na Stradunu ili oko Onofrijeve fontane (nemojte, molim vas, da ne'ko kaže „česme“!). I to mi je razumljivo. Svi se nadaju doć' do samijeh vrata od Grada i tamo parkirat' da manje gube vremena. Nema na googleu nikakve obavijesti da će se promet reducirat', da se neće moć' u Grad autom, ni'ko ih ne zaustavlja, a zašto bi onda ti gosti bili svjesni da tamo đe idu, a niko ih ne zaustavlja, bio neki problem? Ali, ne razumijem jednu stvar. Zašto policajci puštaju sve te aute, pa i one kampere (one, „kuće putujuće“) da se voze prema Gradu? Barem policija zna kakvo je stanje sa parkingom oko Grada. I, čemu ih onda puštaju da uopće prođu?
Neki dan (jedan od „tih“ dana) sam mor'o nešto na Ilijinu Glavicu sredit' neke dokumente u Policiji, pa kad sam završio ti poso, izaš'o sam vanka i samo gledam. Stotinu auta, a od toga 99% stranaca i taksista, čekaju red za poć' u Grad. Auti ne voze, „mile“, voze metar pa stanu pet minuta, pa sve tako. Kuriozan sam pa prijeđem put i pođem u ulicu Pera Bakića (ako ne znate, to je ona ulica s četiri trake koja vodi od Ilijine Glavice prema magistrali). Koloni se ne vidi kraja, ni'ko se ne miče. Bog zna dokle je ta kolona, ali ako je ovako, onda je kolona valjda do puta od Bosanke ili do vidikovca. Ili, i dalje. Prirodno je da bi stranci do vrata od Katedrale ako je to moguće. Ali, mi iz Grada znamo da su sva parking mjesta od Garaže na Ilijinoj Glavici pa sve dalje oko Grada rezervirana samo za stanovnike Grada. Znači, sve oko Grada, Ploča, ispod Minčete, Tenis, a o putu preko Zlatnog potoka da i ne govorimo, i sva druga parkirališta su rezervirana za domaći svijet. Znači, svakoga stranca kojega se pušti da vozi dalje od Ilijine Glavice na istok puštamo da ima sightseeing samo iz auta. Parkirat niđe ne može osim onih deset-petn'est VIP mjesta na Pilama, iza Atlasa.
Razumijem da ih treba puštat do Garaže, da je napune, da se nešto i zaradi, ali kad brojčanik na Garaži pokaže da je puna, policajci bi trebali zatvorit promet od Ilijine Glavice prema Gradu za sve strance. Šaljite ih dalje prema Šipčinama, Gružu, Lapadu. Đe god, ali ne prema Gradu. Jer, oko Grada nemaju što činit', osim stvorit' nepotrebnu gužvu. Zašto nije takva politika, ne znam, ali nije normalno dozvolit' gužvu kad nema šanse da se ti gosti neđe parkiraju.
Kad čovjek ostari, a valjda neka mudrost i dođe u glavu, počneš mislit' o nenadanim slučajevima. Odma' ti pada na pamet u toj gužvi što bi se dogodilo da nekome za volanom ili nekom građaninu doma pozli prema Pločama? Ne može Hitna doć' kroz tu gužvu ni na bicikli, a kamoli u kombiju. Drugi primjer, što u slučaju požara (a i tome prekomjerno svjedočimo ove godine), kako će vatrogasna vozila uopće izać' na intervenciju? Nikako. A, i o praktičnosti lokacije vatrogasaca bi se moglo razgovarat'. Pa hoće li neko morat' umrijet' ili nečija kuća ili kuće izgorjet' jer baš svaki Englez, Talijan, Čeh ili Poljak hoće vozit' oko Grada. A, u toj nepotrebnoj gužvi interventna vozila ne mogu uopće proć'.
Vazda se sjetim pametnih Talijana. Prije puno godina sam autom bio u Veneciji. Putokazi kroz Veneciju te šalju u „centar“. Sa obje strane puta bankine, ko u nas na magistrali. Ne možeš ni motorin parkirat' niđe. I tako, putokaz po putokaz, dovedu me na Piazalle Roma, veliki trg, u sredini karabinjer, a okolo zgrade, a ustvari nadzemne garaže. Karabinjer ti ostavlja dvije mogućnosti. Jedna je da pođeš parkirat' u zgradu koju ti je pokazo', a druga je da se okreneš i pođeš ća. I, basta. Nema demokracije, nema onoga „para mi se da bi se ođe mogo ugurat' s autom“. Ili-ili. Ili u garažu ili ajde ća.
Govoru da je donesen neki novi Zakon koji omogućava našemu Gradu da uvede red. E, ali već se restrikcije ograničavaju, već se govori da će novi propisi morat' vodit' računa da se nikoga ne diskriminira. Bojim se da će to i dogodine bit kupus jer će uslijedit' tužbe za diskriminaciju. Možebit da će neko potegnut' i do Europskog suda za ljudska prava. I tamo uspjet' s tužbom. Jedino što ja vidim je mogućnost da Grad, ko vlasnik svih cesta u cijelom Gradu, jednostavno zatvori neke ceste (naprimjer od Garaže na Ilijinoj Glavici i dalje prema istoku) za sav promet osim za one koji bi imali pravo na dozvolu prolaza. I, tako riješit' ovo vrzino kolo. Jer, zamislite da neko vaš umire, a Hitna ne može doć' do njega da mu barem pokuša pomoć'. Ili, da vam se užeže kuća? Velika je to odgovornost na Gradskoj upravi da se barem Hitna pomoć omogući svim građanima podjednako. I brzo! Kako joj samo ime to govori.
Svaku im sreću želim u tome, ali bit će teško. U međuvremenu, jedino rješenje je policajac na Ilijinoj Glavici koji će promet usmjerit' neđe drugo i jednostavno zabranit' prolaz.
Moglo bi se tu još puno pisat' i o gostujućim taksistima, ali premalo je mjesta u ovom članku.