Cenzura ili zaštita identiteta vjernika?
Predstava je premijerno izvedena 12. siječnja, a plakat za Matanićevu predstavu „Fine mrtve djevojke“ jučer je zabranjen po nalogu zagrebačkog gradonačelnika Milana Bandića.
„Smatram nedopustivim i najgrubljim zadiranjem u slobodu umjetničkog izražavanja da se zbog javnih pritisaka jedne katoličke udruge i vjerskih portala, te na direktnu intervenciju gradonačelnika grada Zagreba uprava odlučila na ovakav potez“, navodi Frljić u otvorenom pismu. Nadodaje kako je ova odluka itekako povezana s trenutnim 'ratom' koji vode Crkva i Vlada te da „pokazuje nedostatak minimuma građanske hrabrosti da se pokaže da živimo u, barem nominalno, sekularnom društvu.“
Također nadodaje: „Najprije, ne želim svojim radom davati legitimaciju kazalištu i upravi koji se tako lako povlače pod pritiscima jedne katoličke udruge i centara političke moći te svojom odlukom zadiru u umjetnički integritet jedne predstave i njezinih autora. S druge strane, čini mi se da se moja interpretacija Domovinskog rata i njegovih najsramotnijih epizoda u bitnom razlikuje od službene nacionalne historiografije i mišljenja i osjećaja većine građana ove zemlje (uključujući i Katoličku crkvu).“
Ministrica kulture, Andrea Zlatar Violić, složila se s Frljićem izjavivši da slavni plakat za predstavu koji prikazuje dva kipa Blažene Djevice Marije u zagrljaju nije trebao biti zabranjen jer ne vrijeđa vjernike. Spominje da je ovdje veliki problem cenzura koja narušava umjetničke slobode izražavanja.
Naime, ministrica smatra da zabranjeni plakat „na kvalitetan način poziva građane na predstavu koja govori o njihovim problemima.“
Pitanje koje se nameće je kako ćemo postati demokratska država ako uskraćujemo slobodno izražavanje? Violić je izjavila: „I predstava i plakat dokazuju da i te kako imamo i dizajnera poput Vanje Cuculića, redatelja poput Matanića, glumaca i glumica, pisaca poput Mate Matišića, koji nisu samo vrhunski stilisti nego na relevantan način govore o društvenim problemima. Također, nije točno da je plakat povrijedio osjećanje vjernika, nego je gradska i kazališna cenzura narušila prostor umjetničkih sloboda".
Očitovalo se i Hrvatsko dizajnersko društvo (HDD) izrazivši "ozbiljnu zabrinutost" uz upozorenje na otvorenu cenzuru.
Ovakva društvena diskriminacija Hrvatsku vraća desetljećima nazad, no čini se kako Bandić smatra da se ipak mora povući linija između slobode izražavanja i vrijeđanja vjera i nacija. Ovaj plakat, čini se, povrijedio je veliki dio građana koji najavu za predstavu svakako vide kao ozbiljan problem.
Izvori: HINA, tPortal, SeeBiz