NEVJEROJATNA NETRANSPARENTNOST Zauvijek mijenjaju izgled Dubrovnika, a sve je obavijeno velom tajne
Dubrovnik International Cruise Port Investment d.o.o. (DICPI), koncesionar Putničkog terminala Gruž,objavljuje kako su usuglašeni uvjeti o koncesiji za razvoj, financiranje, gradnju i upravljanje infrastrukturnog projekta Putnički terminal Gruž.
Uz to, Dubrovnik International Cruise Port Investment, tvrtka čiji su osnivači Global Ports Holding (GPH) i Bouygues Bâtiment International (BBI), najavljuje kako će i financijska konstrukcija za navedeni projekt izgradnje i upravljanja Putničkim terminalom Gruž vrlo brzo biti zatvorena, čime će se stvoriti preduvjeti za skori i uspješan početak građevinskih radova.
Što se financijske strukture tiče, DICPI neće tražiti nikakve garancije niti sredstva od državne ili lokalne vlasti, već će projekt biti financiran isključivo sredstvima iz međunarodnih financijskih institucija i fondova te iz postojećeg kapitala. Tako će financijsku konstrukciju projekta, uz tvrtkin kapital, činiti i sredstva vodećih svjetskih institucija – Europske banke za obnovu i razvoj (EBRD) te Međunarodne financijske korporacije (IFC) – čiji je fokus godinama snažno usmjeren upravo na pružanje financijske potpore hrvatskom gospodarstvu.
U luci Gruž koncesionar planira izgraditi impresivni kompleks koji će se sastojati od terminala za putnike na kružnim putovanjima, garaže na nekoliko razina, međunarodnog i lokalnog autobusnog kolodvora te trgovačkog centra. Novi bi terminal, poštujući postulate održivog razvoja i prema ambicijama koncesionara, trebao postati novo, kultno mjesto koje će pridonijeti kvaliteti usluge za putnike, ali i okupiti lokalno stanovništvo i najbolje što zajednica ima za ponuditi. Ovaj je projekt važan za Dubrovnik, jer njime dobiva nove sadržaje na atraktivnom prostoru, ujedno inicirajući daljnji razvoj Gruža i približavanje luke Gradu.
Na projektu će biti angažirane najbolje hrvatske građevinske tvrtke, radovi na izgradnji će generirati više od 250 radnih mjesta, a kad bude završen, projekt će generirati dodatnih 400-tinjak novih radnih mjesta. Koncesionar poštuje interes Hrvatske komore arhitekata za uključivanjem u projekt jer će se tako otkloniti bilo kakve nejasnoće oko ocjenjivačkog procesa i izbora pobjedničkog rješenja. Koncesionar očekuje da će potom dobiti građevinsku dozvolu te započeti s radovima.
Jedan od dioničara koncesionara, tvrtka GPH, kao potencijalni operater luke u Veneciji, središta Jadrana, razvijat će Dubrovnik kao „sestrinsku luku Venecije“. Dubrovnik bi se tako trebao razvijati zajedno s Venecijom, pa umjesto da budu konkurentna, ta bi se dva središta trebala nadopunjavati na itinerarima kružnih putovanja. Uz to, kako bi spriječili gužve na kopnenoj strani, GPH će, koristeći svoje odnose s kompanijama, ravnomjerno rasporediti promet po danima i tako produžiti sezonu.
„Mi smo kao tvrtka orijentirani na održivost poslovanja na dugi rok, stoga nećemo ugroziti promet zbog kratkoročnog povećanja naših prihoda. Dobro nam je poznat stav i odnos kruzing kompanija prema naknadama, znamo što oni mogu ili ne mogu platiti te ćemo zadržati ravnotežu. Pri tome nećemo smanjiti prihode luke nego odrediti naknade na temelju onoga što se već naplaćuje“, komentirali su iz tvrtke DICPI u svom priopćenju osvrćući se na buduću strategiju.
Iako koncesionar potvrđuje da su usuglašeni uvjeti o koncesiji, zanimljivo je da gotovo nitko od Dubrovčana ne zna što je to točno usuglašeno, pa čak ni članovi Upravnog vijeća Lučke uprave Dubrovnik, državne tvrtke koja daje koncesiju DICPI-ju. Član Upravnog vijeća Božo Memed nam je danas rekao kako ne zna pojedinosti usuglašenja koncesije, te da bi se više trebalo znati u srijedu na sjednici Upravnog vijeća. Ni gradonačelnik Andro Vlahušić, ujedno član Upravnog vijeća Lučke uprave nije znao pojedinosti, a ravnatelj Lučke uprave Antun Asić nije bio raspoložen za davanje izjava.
Zanimljivo je da su i aneksi Predugovora o koncesiji, koji je potpisan u veljači ove godine ostao tajan, odnosno nedostupan javnosti, a zanimljivo da te anekse predugovora nikad nisu vidjeli ni pojedini članovi Upravnog vijeća, niti su, potvrđeno nam je, o njima ikad raspravljali.
Nevjerojatno je da je u čitavom ovom slučaju prisutna tolika doza netransparetnosti, iako se koncesija daje na čak 40 godina. Umjesto da se svako malo priopćenjima, poput ovog, daju informacije o čemu se to točno pregovora i koje će biti posljedice po izgled i gospodarstvo grada, mi još uvijek ne znamo što je usuglašeno i kakvu će korist od čitave koncesije imati Grad Dubrovnik, Lučka uprava, ali i sami građani.
Podsjetimo, član Upravnog vijeća Božo Memed o dosadašnjem tijeku projekta terminala u Gružu je kazao kako su u pitanju mutna posla. Na brojna njegova pitanja iz tog teksta, još uvijek nema službenog odgovora kako budućeg koncesionara, tako ni nadležnih državnih vlasti.
Maro Marušić