'

STELLA MARIS II JE SLOVIO ZA NAJLJEPŠI NA SVIJETU Kruzer je to kakav Mediteran do tada nije vidio

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. privatna arhiva
Bio je prethodnicom većine kasnijih putničkih kruzera koji su svojim komforom iluksuzom unaprijedili svijet brodskih kružnih putovanja

Na navozima bremenskog brodogradilišta Adler Werft izgrađena je početkom travnja 1960. godine novogradnja broj 19 koja je dobila ime BREMERHAVEN. Naručitelj, kompanija Bremer Helgoland - Dienst Argo -Reederei uposlila je brod na redovnoj putničkoj pruzi Bremerhaven - Helgoland.

Bio je to brod od 2694 bruto tona, dug 88 metara, a dva Deutz dizel glavna pogonska stroja ukupne snage 2687 kW preko dvije propele omogućavala su mu plovidbu brzinom od 15,5 čvorova. BREMERHAVEN je redovno plovio na ovoj uhodanoj i dobro organiziranoj pruzi sve do svibnja 1965. godine kada je u sudaru u luci Bremerhaven teško oštećen i djelomično je potonuo na pjeskovito morsko dno.

NAKON TEŠKE NESREĆE DOBIO PRILIKU

Nakon samo jednog tjedna uspješno je odsukan, osposobljen da se nekako održava na morskoj površini i raspremljen. U takvom je jadnom stanju uskoro pao u oko grčkom brodovlasniku Charalambosu Keusseoglou, osnivaču kompanije Sun Line, koji je vidio u njemu potencijal jednog dobrog broda za kružna putovanja. Otkupio ga je 1966. godine te ga odmah dao otegliti u brodogradilište pored luke Pirej u Grčkoj na potpunu rekonstrukciju.

Nakon preuređenja brod je zablistao svojom ljepotom, imao je smještaj za 200 putnika, a zaplovio je pod novim imenom STELLA MARIS II. Odmah je postao simbolom modernih luksuznih putovanja kakve Mediteran do tada još nije vidio. Za njega su govorili kako je "the best little cruise ship in the world" (najbolji mali kruzer na svijetu). Bio je prethodnicom većine kasnijih putničkih kruzera koji su svojim komforom i luksuzom unaprijedili svijet brodskih kružnih putovanja.

VJERNI GOSTI NAVRAĆALI I U NAŠ GRAD

Kao malo koji sličan brod, STELLA MARIS II je imala svoje vjerne putnike koji su se uvijek i rado ponovo vraćali. Pune 32 godine plovila je neumorno krstareći Sredozemljem, a znala je često navratiti i u naš grad. Prvo joj je uplovljavanje u luku Gruž bilo već 17. rujna 1967. godine. U ljeto 1978. plovi na tri dvotjedna krstarenja iz Venecije tičući luke: Dubrovnik, Krf, La Valletta, Tunis, Costa Smeralda, Elba, Portofino, Nica te natrag Portofino, Costa Smeralda, Tunis, La Valletta, Katakolon, Krf, Dubrovnik, Venecija. S polaskom 30. kolovoza 1978. iz Venecije tiče luke: Split, Dubrovnik, Kotor, Krf, Itea, Korint, Mikonos, Delos, Kusadasi, Hydra i Pirej gdje završava putovanje 12. rujna. U objavljenim programima putovanja za 1981. i 1982. godinu, plovila je na krstarenju s polaskom iz Nice, tičući luke: Portofino, Tunis, La Valletta, Katakolon, Krf, Dubrovnik i Veneciju.

SKONČALA U INDIJSKOM REZALIŠTU

Nakon ujedinjenja kompanija Sun Line i Epirotiki Line (1996.) novu tvrtku Royal Olympic Cruises (ROC) uprava društva je odlučila otpisati manje i starije brodove te sagraditi dva nova, brza i veća. Kasnije se ispostavilo da će ih ova odluka, izgradnja brzih kruzera OLYMPIA EXPLORER i OLYMPIA VOYAGER, dovesti do propasti kompanije. Posljednji put STELLA MARIS II je posjetila Dubrovnik 27. srpnja 1990. godine tičući luke: Venecija, Dubrovnik, Krf, La Valletta, Messina, Capri, Elba, Portofino, Nica.   

Odani i vjerni putnici starijih brodova nikada nisu prihvatila ove moderne i brze brodove što je u konačnici uvjetovalo slabim interesom za putovanja, manje prihoda te na koncu i stečajem ROC-a. STELLA MARIS II je prodana 1998. brodaru Viking Bordeaux SA. iz Luksemburga, te je dobila novo i prikladno ime VIKING BORDEAUX. Često je plovila u vodama oko Malvinskih otoka (Falklandskih) ali i na vinskim turama između luka Bordeaux i Nantes. Pod imenom BORDEAUX koncem studenog 2004. je raspremljena u nizozemskom Eemshavenu. Novog je kupca našala u travnju sljedeće godine u južnoafričkom brodaru Indian Ocean Cruises, koji je nakon potpune rekonstrukcije uposlio pod imenom MADAGASCAR na kružnim putovanjima po egzotičnim lukama i otocima istočne afričke obale.

Slabo organizirana i neiskusna kompanija je uskoro doživjela poslovni krah, a brod se od 2006. našao na prisilnom vezu u Durbanu. Sljedeće godine ga je kupio još jedan južnoafrički brodar Razzmatazz Ocean Cruises, pa brod opet mijenja ime, ovaj put u RAZZMATAZZ. Iz Durbana poduzima kraća kružna putovanja, nažalost samo nakratko, jer je zbog dugovanja vlasnika, RAZZMATAZZ uskoro ponovo prisilno vezan u Durbanu. Ponuđen na prodaju, kupca je 2008. godine našao u indijskim rezalištima u Alangu gdje je do konca godine konačno izrezan u staro željezo.

Popularni Članci