'

"ROMANZA" Kruzer koji nas je posjećivao svaku sedmicu i deboto postao dubrovački zaštitni znak

Autor: Ivo Batričević
Jedan od brodova na kružnim putovanjima koji su sedamdesetih i osamdesetih godina prošlog stoljeća obilježili brzi razvoj kruzing turizma u našem gradu je svakako bio i brod ROMANZA. Novogradnja broj 518 je izgrađena 1939. godine kao putničko - teretni brod u brodogradilištu Blohm & Voss Hamburg za brodarsku kompaniju Hamburg America Line (Hapag). Na porinuću je dobio ime po peruanskoj planini HUASCARAN. Imao je je 6951 bruto tona, bio je dug 149 i širok18,3 metra, a dva osmocilindarska i jedan šestcilindarski MAN dizel- električni motori su mu preko jedne propele davali brzinu od 17 čvorova.

U isto vrijeme, na susjednim navozima su građeni legendarni njemački putnički brodovi WILHELM GUSTLOFF i VATERLAND te bojni brod BISMARCK. Međutim odmah nakon promotivne plovidbe do prijateljske Genove i samo jednog komercijalnog putovanja prema zapadnoj obali Južne Amerike rekviriran je za potrebe njemačke ratne mornarice kao brod za prihvat i opskrbu podmornica u okupiranoj Norveškoj za vrijeme Drugog svjetskog rata.

PREVOZIO EMIGRANTE I HUMANITARNU POMOĆ

Nakon završetka rata, HUASCARAN je kao reparacija za u ratu izgubljeni brod BEAVERBRAE dodijeljen vladi Kanade koja ga je 1947. godine prodala brodarskoj kompaniji Canadian Pacific Steamship Co. Preuređen je za smještaj 775 putnika te sada ima 9034 bruto tona i, suprotno pomorskoj tradiciji, dobiva ime već potopljenog broda BEAVERBRAE.

U šest godina i 51 plovidbi preko Atlantika ukupno je prevezao 38 tisuća emigranata iz Bremershavena za St. John, New Brunswick u Kanadi. Povratno je prevozio humanitarnu pomoć ratom opustošenoj Europi. Nakon toga je 1954. godine prodan Cogedar Lineu iz Genove i preuređen u Monfalconeu za smještaj 1120 putnika.

REDOVITI DUBROVAČKI GOST

Sada s novim imenom AURELIA ima 10000 bruto tona i opet prevozi emigrante, ovaj put talijanske, prvo iz Trsta, a potom iz Genove kroz Suez prema Australiji i Novom Zelandu. U rujnu 1970. godine, kupila ga je grčka kompanija Chandris Line i generalno preuredila 1971. u Pireju pod imenom ROMANZA u brod za kružna putovanja uglavnom po Sredozemlju. Ponovo mijenja tonažu i kapacitet smještaja, pa sada ima 8900 bruto tona i smještaj za 700 putnika u jednom razredu.

ROMANZA je dvadeset godina redovito na svojim kružnim putovanjima uplovljavala u Dubrovnik i postala gotovo njegovim zaštitnim znakom. Godine 1991. prodana je ciparskoj kompaniji New Ambassador Cruises i preimenovana u ROMANTICA za novi program kratkih putovanja iz Limassola prema Izraelu i Egiptu. Kada je 1995. kompanija bankrotirala, brod odlazi na dvogodišnji mrtvi vez u Pirej.

Kupuje ga 1997. godine Paradise Cruises s Cipra koja ga pod istim imenom i zajedno s brodom ATALANTE (naš stari znanac) koristi za dvodnevna i petodnevna krstarenja istočnim Sredozemljem.

PRESUDIO JOJ VELIKI POŽAR

Dana 4. listopada 1997. u blizini Limassola zahvatio ga je požar u strojarnici s 482 putnika, uglavnom Rusa i Britanaca i 182 člana posade koje je spasio brod PRINCESA VICTORIA. Posadu ROMANTICE su sačinjavali Grci, Filipinci i Egipćani koji su zbog jezičnih barijera i nemogućnosti međusobnog komuniciranja zbunjeno stajali i gledali što se događa na brodu. Bili su od male koristi pa su ih spasili zajedno sa svim putnicima.

Olupina teško oštećenog broda otegljena je 1998. godine u Aleksandriju gdje je nešto kasnije i izrezana u staro željezo. Elegantna i raskošna ROMANZA je u svim svojim sezonama kružnih putovanja Sredozemljem od 1971. godine redovno tjedno posjećivala Dubrovnik sve do 21. listopada 1990. godine kada je posljednji put isplovila iz Gruža. Od 1991. godine ne posjećuje Dubrovnik, ne zbog najava skorih ratnih događanja, nego zbog promjene vlasnika i novih mu namijenjenih putovanja. I ROMANZA pripada kruzerima koji su svojim brojnim plovidbama prema Dubrovniku u značajnoj mjeri obilježili njegovu bogatu pomorsku povijest.

Popularni Članci