IBERIA, veliki britanski transatlantik čiji se dolazak u Grad dugo pamtio
S/S IBERIA izgrađen je 1954. godine kao novogradnja broj 1476 u brodogradilištu Harland and Wolff Ltd. u Belfastu. Kuma broda je bila gospođa McGrigor, supruga admirala ratne flote sir Rhodericka McGrigora. Isto kao i brod blizanac ARCADIA bio je duljine 219, širine 27,5 metara, imao je 29614 bruto registarskih tona dok su mu dvostruke parne turbine s redukcijskim pogonom snage 42.500 KS. na dvije propele omogućavale plovidbu brzinom od 22 čvora. U svojim je kabinama mogao prihvatiti 673 putnika u prvom i 733 u turističkom razredu, dok je u skladištima imao mogućnost prijevoza 304.620 kubičnih stopa generalnog tereta i 147.720 kubičnih stopa ohlađenog tereta.
O brodu i putnicima je brigu vodilo 718 članova posade. Kao posljednji od tri lajnera koje je poslije rata engleski brodar P&O izgradio za prugu prema dalekoj Australiji, IBERIA je na svoje prvo putovanje zaplovila 28. rujna 1954. godine iz Londona do Sydneya. Sljedećih je godina brod plovio samo na toj liniji, ali povremeno i na kružnim putovanjima Sredozemljem.
''Big six''
Redovnu putničko-teretnu prugu prema engleskim istočnim kolonijama P&O je održavao sa svoja tri broda ARCADIA, IBERIA i HIMALAYA, i to u suradnji s drugim poznatim brodarom Orient Line, koji je na njoj uposlio svoje lajnere ORCADES, ORSOVA i ORONSAY. Tako formirana zajednička flota velikih lajnera nazvana „Big Six“ plovila je rutom Tilbury-Southampton-Gibraltar-Marseille-Napulj-Port Said-Suez-Aden-Bombay-Colombo-Fremantle-Melbourne-Sydney.
Na prvo putovanje oko svijeta iz Londona (Tibury) preko Sydneya i San Francisca te natrag u polaznu luku IBERIA je započela 16. prosinca 1959. godine. Po povratku je rekonstruirana u brodogradilištu u Southamptonu te kompletno klimatizirana. Nije često zalazila u Jadransko more. ali postoje zapisi da je krstarila po Mediteranu 1955. godine. Meni osobno je poznat taj jedan dolazak te imam 19 original fotografija i kartolina usidrenog pored Lokruma. Taj dan je bila skoro bunaca, nešto malo je puhalo, poslijepodne je puhao lagani maestral, a na odlasku je vidljivo da je zaplovio prema sjeverozapadu tj. plovio je pored Gradskih mira. IBERIA nije bila pouzdan brod zbog čestih kvarova na pogonskim parnim strojevima, a 1956. godine je ozbiljno oštećen kod Sri Lanke u sudaru s tankerom ss Stanvec Pretoria. Ipak, oba broda su ostala u plutajućem stanju te je IBERIA doplovila do Sydneya gdje je popravak trajao 17 dana. Brodovi ARCADIA i HIMALAYA su plovili bez većih incidenata i kvarova te je nesretnu i incidentnu IBERIU britanski brodar P&O poslao u prijevremenu mirovinu.
Posljednje putovanje
Na posljednje putovanje iz Southamptona prema Australiji IBERIA je krenula 5. studenog 1971. a po dolasku u Sydney je poduzela još nekoliko kružnih putovanja. Natrag prema Europi je zaplovila sredinom ožujka sljedeće godine da bi nakon mjesec dana plovidbe 19. travnja 1972. konačno i zadnji put stigla u Southampton. Tu je odmah i raspremljena, uskoro prodana kupcima s Dalekog Istoka.
Na posljednje putovanje prema rezalištu brodova Kaohsiung u Tajvanu IBERIA je krenula pod zapovjedništvom kapetana Michaela Prowsea 28. lipnja 1972. Na to putovanje bez putnika je krenula sa 66 članova posade i sa samo dva lajbota za spašavanje na palubi. Za dopunu goriva i hrane IBERIA je pristala u luke: Dakar, Durban, Mauricijus, Hong Kong s dolaskom u Kaohsiung 5. rujna. Tijekom 1973. godine taj 18-to godišnji kruzer je u potpunosti izrezan.
Pojava ovako velikog transatlantika je u Dubrovniku bio događaj od doista velikog značaja, pa na ovaj način njegovu posjetu obilježavamo kao jednu od dugo pamćenih u našem Gradu.