Atlasov AMBASADOR krstario je Jadranom, Mediteranom, ali i preko oceana, prvih tjedana zaradio 12 millijuna dinara
Motorni brod AMBASADOR je za potrebe Jadrolinije izgrađen pod imenom JEDINSTVO u Brodogradilištu „Split“ kao novogradnja 132. Porinut je u more 1. srpnja 1956., a predan je Jadroliniji 5. siječnja 1958. Bio je registriran kao putnički brod duge plovidbe s namjenom kružnih putovanja i povremeno je održavao obalnu linijsku plovidbu. Izrađena su tri ista broda u seriji „J“: Jugoslavija, Jadran i Jedinstvo, s tim da je JEDINSTVO imalo razlike u pramčanom nadgrađu prilagođeno za veći broj kabinskih putnika. JEDINSTVO je imao 2637 BRT-a, nosivost 600 tona, duljine 90,1 M, širine 13 M, mogao je prevoziti 1200 putnika u obalnoj linijskoj plovidbi. Pokretala su ga dva dizel motora Sulzer ukupne snage 3530 KW izgrađena u N.V. Werkspoor Amsterdam - Nizozemska (po licenci švicarskog Sulzera) koja su mu omogućavala brzinu do 20 čvorova.
Od Jadrolinije do Atlasa
Jadrolinija o svome brodu piše: „… s JEDINSTVOM nastupa nova era dugogodišnjih kružnih putovanja tijekom cijele godine. To je bilo ostvarivo stoga što je brod sagrađen isključivo za kružna putovanja, poput plovećeg hotela s vrlo visokim komforom. Brod je bio uzet u najam od najuglednijih njemačkih touroperatera, obavljajući kružna putovanja iz Genove u Sjevernu Afriku. U najmu kod Tourope iz Minchena, JEDINSTVO će uspješno krstariti skoro dva desetljeća od 1958. do 1977. godine.“
Putnička agencija Atlas nakon neočekivane havarije na stroju parobroda Antika i njenog trajnog povlačenja iz izletničkih programa kupila je JEDINSTVO i odmah mu je dala ime AMBASADOR kao i kod prethodnih Atlasovih brodova koji su tradicionalno imali početno A u svome imenu. Atlas ga preuređuje u brodogradilištu „Viktor Lenac“ u Rijeci s namjenom za kružna i dnevna putovanja. Na kružnim putovanjima mogao je ugostiti 206 putnika u 87 klimatiziranih putničkih kabina, a na jednodnevnim izletima je mogao prihvatiti i do 650 palubnih putnika. Na samom početku plovidbe AMBASADOR je imao bijeli trup, a kasnije je dobio svoj prepoznatljiv plavi trup, o čemu svjedoče fotografije iz osobne kolekcije, kao i one od fotografa Antona Heuffa iz Rotterdama.
Novinar Nikola Isufi u „Dubrovačkom vjesniku“ 26. svibnja 1978. je tada pisao: „… brod je trebao biti gotov do 1. lipnja, ali radovi, koji ukupno stoje 45 milijuna dinara, još nisu završeni. Pored povećanog obima poslova u odnosu na predviđene, i vremenskih neprilika, najviše je teškoća bilo s repromaterijalom i opremom, jer je došlo do izmjene zakonskih propisa oko uvoza. ''
Cijene i destinacije
Isufi također navodi i red plovidbe, kao i cijene Sindikata: ''...Ponedjeljkom će brod polaziti u 9 sati na izlet u Kotor, s pristajanjem u Cavtatu i Herceg Novom, na povratku u Zelenici i povratak u Dubrovnik u 19 sati. Cijena ovog izleta je 240 dinara. Utorkom će brod, polaskom iz Bara dovoziti izletnike s crnogorskog primorja u Dubrovnik, a srijedom će polaziti iz Tivta za Dubrovnik. Cijena ovih jednodnevnih izleta je bila 200 dinara, a ručak ili večera stoji 35 dinara. Ambasador će četvrtkom isploviti na jednodnevni izlet za Korčulu i Mljet uz cijenu od 240 dinara. Četvrtkom navečer, po cijeni od 150 dinara, organizirat će se noćne plovidbe (Cruising by night) s početkom u 21 sat i završetkom u 1 sat poslije ponoći. Petkom će brod voziti izletnike na Fish Picnic uz cijenu od 240 dinara. Preko vikenda AMBASADOR će ploviti na dvodnevnim kružnim putovanjima naizmjenično za Krf i Bari. Svakog drugog petka isplovljavat će u 18 sati iz Dubrovnika za Krf, gdje stiže u subotu u 9:30 sati. Iz Krfa odlazi istog dana navečer u 21 sat, a povratak u Dubrovnik je planiran za nedjelju u 11:30 sati. Na odlasku i povratku brod će pristajati u Baru radi prijema i iskrcaja putnika. Cijena ovog aranžmana, u kojoj je uključen jedan puni i jedan polupansion, iznosi 1400 dinara. Kako rekosmo, brod će petkom, naizmjenično svakih 15 dana, voziti i za Bari s polaskom u 22 sata. U Bariju će biti u subotu od 7 do 23 sata, a u nedjelju u 6 sati se vraća u Dubrovnik. Cijena ovog izleta je 1050 dinara, a za palubne putnike je 600 dinara. Po ovom programu AMBASADOR plovi do konca rujna, a nakon toga će se organizirati višednevna krstarenja po Mediteranu.“
Prvi radni zadatak Atlasovog broda
Napokon u „Dubrovačkom vjesniku“ od 26. srpnja 1978. Nikola Isufi ponosno bilježi: „… u prisustvu velikog broja uzvanika i građana, uz zvuke Narodne glazbe iz Zatona i zavijanje sirena prisutnih brodova, praćen Orsanovim jedrilicama, raznim motornim čamcima i brodovima Atlasove flote, uz salve trombunjera, u subotu 22. srpnja u 18 sati u grušku luku uplovio je m/b AMBASADOR. Odmah po dolasku na brod su se ukrcali brojni uzvanici, a zatim je isplovio na kraću plovidbu prema Gradu i Lokrumu. Pozdravne govore su održali generalni direktor Atlasa Luka Novak i predsjednik Skupštine općine Dubrovnik Ivica Valjalo. U ponedjeljak je pod zapovjedništvom kapetana Pera Portolana, AMBASADOR isplovio na svoj prvi radni zadatak, na jednodnevni izlet u Kotor.“
Ugođaj prvog putovanja prema Krfu je u „Dubrovačkom vjesniku“ 4. kolovoza opisao jedan anonimni putnik koji navodi kako se njegovo društvo ''u pivnici, tom atraktivnom dijelu broda, rashlađivalo kriglama hladnog piva dok je brod tiho napuštao luku, dok je prolazio mimo Dakse i Grebena i dok se u daljini nisu izgubila svjetla Dubrovnika.''
''...Te prve ugođaje i štimunge dopunjuje kapetanov koktel, a odmah zatim i brodska večera. Vrhunac večernjeg raspoloženja pružio je nadasve luksuzni brodski salon, skladna i dobra muzika brodskog orkestra, atraktivan i veseo program simpatičnog i neumornog Marija Hitri. Uz muziku, ples i vesele igre konzumiraju se pića po cijenama ugostiteljskih radnji na Stradunu. Po povratku s Krfa, nakon dobrih utisaka s izleta i obilne brodske večere, zabava u salonu je uz pomoć Marija i muzičara postala još veselija od prethodne noći uz ples i pjesmu.“
Isplativost iznad očekivanja
Koncem te prve sezone uspostavilo se da je u proteklih devet tjedana AMBASADOR na ovim izletima ugostio 26 tisuća putnika, odnosno 480 putnika u prosjeku po svakoj plovidbi. Ukupno ostvareni prihod od 12 milijuna dinara pokazao je da je ovaj posao ostvaren iznad svih planiranih očekivanja. Početkom listopada AMBASADOR je za njemačku agenciju Hetzel još ostvario tri kružna putovanja iz Rijeke preko grčkih otoka do Istanbula, a potom u organizaciji Atlas Airtoursa do konca godine i tri dvotjedna krstarenja iz Dubrovnika prema Krfu, Pireju (kroz Korintski kanal), Rodosu, Istanbulu, Iraklionu i Katakolonu.
AMBASADOR je i dalje plovio uglavnom na krstarenjima po Jadranu i prema Sredozemlju, ali bilo je i više prekooceanskih putovanja. Atlas je brod za zimsku sezonu 1985./1986. posebno pripremio za zahtjevne plovidbe prema Indijskom oceanu te ga je opremio novim uređajem za satelitsku navegaciju, novom brodskom stanicom, a dobio je čak i telex. Ukrcani su jaki teleskopi za promatranje prolaska Halleyevog kometa 9. veljače 1986. AMBASADOR je bez putnika pod zapovjedništvom kapetana Pera Miličića iz gruške luke zaplovio 18. prosinca 1985. na putovanje dugo 21 tisuću milja. Prvi su se putnici nakon prolaska broda kroz Sueski kanal ukrcali u egipatskoj luci Safaga u Crvenom moru. Odatle AMBASADOR poduzima ukupno sedam različitih kružnih putovanja u trajanju od po dvadesetak dana: Crvenim morem, Arapskim Emiratima, Indijskim oceanom prema Pakistanu, Indiji, Sri Lanki, Reunionu, Mauriciusu i Madagaskaru. U luci Victoria na otočju Seychelles 17. ožujka 1986. s broda se iskrcala posljednja skupina putnika i AMBASADOR se s posadom i bez putnika vratio u matičnu luku. U Dubrovniku je svečano dočekan 28. ožujka.
Plovidbe preko Atlantskog oceana
Zimsku sezonu 1987./1988. AMBASADOR je započeo plovidbom preko Atlantskog oceana prema Karibima i to oko Nizozemskih Antila. Nemam poznat točan itinerer, ali prema informaciji dobivenoj od tadašnjeg časnika palube Grga Skaramuce, plovili su na sedmodnevnim kružnim putovanjima prema tri otoka: Aruba, Bonaire, Curacao, (takozvani ABC otoci Malih Antila) i prema lukama Venezuele: Puerto la Cruz, La Guaira (nalazi se 30 kilometara od glavnog grada Caracas) i prema dva otoka Islas de Margarita i Archipelago de Los Roques gdje su sidrili.
Zimsku sezonu 1988./1989. Ambasador ponovo započinje plovidbom preko Atlantskog oceana do Kariba te plovi na kružnim putovanjima po Malim i Velikim Antilima sve do ožujka 1989. Prelaze Atlantski ocean i iz luke Dakar u Senegalu plove na desetodnevnim kružnim putovanjima zvanim „Zlatna obala zapadne Afrike“, tičući više država prema Obali Bjelokosti do Gane u Gvinejskom zaljevu.
Atlas ga prodao pa uzeo u najam
Zapovjednici AMBASADORA dok je plovio pod Putničkom agencijom Atlas bili su najprije Pero Portolan, a onda Žarko Depol, a iza njih su se mijenjali u ljetnoj i zimskoj sezoni Pavao Šain i Petar- Pero Miličić, koji je bio i njegov zadnji zapovjednik. Nakon prodaje AMBASADORA dio naše posade ostaje i dalje ploviti za novog vlasnika, a brodom zapovijeda naš Dubrovčanin kapetan Mario Milutin.
Atlas prodaje AMBASADOR 1989. brodarskoj kompaniji Dive & Sail Holidey Ltd. iz Paname. Nakon preuređenja u Veneciji brod dobiva novo ime AQUANAUT AMBASADOR i vije zastavu Paname, a Putnička agencija Atlas ga uzima u najam. Od 1990. brod je ponovo promijenio ime u AMBASADOR I, a novi vlasnik mu je Adriatic Cruises Ltd. iz Paname. Pod zastavom Paname plovi za račun novog vlasnika na već dobro uhodanom programu „Tisuću otoka“ u kojem redovito posjećuje Dubrovnik.
Godine 1993. AMBASADOR I, posljednji put mijenja vlasnika, ali zadržava isto ime. Novi vlasnik je Islas Galapagos Turismo Y Vapores S.A. Guayaquil – Ekvador (Ionian Transport Inc. New York) te plovi po otočju Galapagos gdje zbog posebnih ekoloških uvjeta plovi samo sa stotinjak američkih putnika. AMBASADOR I je bio popularan te je uvijek plovio s unaprijed rasprodanim kružnim putovanjima, ali nažalost više nije mogao izdržati konkurenciju novosagrađenih komfornijih brodova. Povlače ga iz plovidbe i odlazi u raspremu luke Guayquil - Ekvador, nakon 46 godina uspješnih plovidbi diljem svijeta.
Brod je 2005. prodan u rezalište, ali nikada nije stigao u niti jedno od poznatih svjetskih rezališta brodova pa je dugo vremena bila nepoznanica gdje je uopće završio. Naš sugrađanin kapetan Vlaho Nonveiler koji je s poslom nautičkog inspektora brodarske kompanije Grand Circle boravio u ekvadorskoj luci Guayaquil ga je slučajno pronašao u jednom rukavcu Duesadero na rijeci Rio Guayas. Tvrtka Kaiser iz Guayquila ga je izrezala, o čemu svjedoči fotografija njegovih posljednjih dana. Brod Ambasador bio je posebno povezan za Dubrovnik, njegove građane i pomorce.
Atlas je brod za zimsku sezonu 1985./1986. posebno pripremio za zahtjevne plovidbe prema Indijskom oceanu te ga je opremio novim uređajem za satelitsku navegaciju, novom brodskom stanicom, a dobio je čak i telex. Ukrcani su jaki teleskopi za promatranje prolaska Halleyevog kometa 9. veljače 1986.