'

"ARTSA" je preveo stotine tisuća Židova u Domovinu nakon Drugog svjetskog rata

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: I.B. osobna arhiva
Bio je u vlasništvu brodarske kompanije Zim Line (IsraelNavigation Co.)

Veliki je broj poznatih brodova na svojim putovanjima Sredozemljem posjetio Dubrovnik, ma koliko se on nalazio izvan njihovih uobičajenih plovidbenih putova. Jedan od njih, na fotografiji snimljen u gruškoj luci je i izraelski brod ARTSA ili kako ga mnogi izvori još navode i kao ARTZA.

Jedan je to od mnogobrojnih izraelskih imigrantskih brodova, kupljenih nakon uspostave neovisne izraelske države. Njihov je osnovni posao bio transport u povijesnu domovinu stotina tisuća malobrojnih preživjelih Židova nakon upravo završenog Drugog svjetskog rata.

Izraelska državna brodarska kompanija ZIM (Israel Navigation Co.) je svoj prvi putnički brod imenom KEDMAH uvrstila u promet između Haife te Marseja i Genove 1947. godine. Kako je Izrael bio zanimljiva turistička destinacija, već je 1949. godine kupljen i prvi putnički kruzer nazvan ARTSA za milijun US dolara. 

Bio je to nekadašnji brod za transport voća od 3214 bruto tona, dug 104 metra, izgrađen 1930. godine u njemačkom brodogradilištu Bremer Vulkan Vegesack pod imenom PANTHER. Imao je parni stroj trostruke ekspanzije koji mu je preko jedne propele davao brzinu od samo 11 čvorova. U floti Laeisz Linea je za Afrikanische Frucht Compagnie plovio prevozeći banane između Kameruna i Hamburga. Ne dugo, jer je za potrebe nacističke Kriegsmarine rekviriran i 1938. godine u Ščečinu preinačen u brod za snabdijevanje i popravak podmornica (njemački Ubootbegleitschiff ) pod novim imenom LECH.

Zarobljen od Amerikanaca nije korišten sve do1948. godine kada je dodijeljen Italiji. Tu je preuređen u putničko-teretni brod, naravno opet pod drugim imenom, ovaj put MARE LIGURE. Kako je plovio između talijanskih luka i Haife, zapeo je za oko pronicljivim Izraelcima koji su ga ubrzo i kupili, te mu, naravno, dali i drugo ime ARTSA. U izraelski registar brodova ulazi u prosincu 1949. godine. Brod koji je mogao ploviti brzinom od samo 11 čvorova imao je dvojnu namjenu. Korišten je za prijevoz imigranata u Izrael, kada bi na svojim palubama mogao prihvatiti 550 putnika, ali i za turistička putovanja za 400 putnika.

Ukupno je u domovinu preveo oko sto tisuća imigranata s cijelog Sredozemlja. U floti ZIM-a je ostao 14 godina, da bi u Izraelu 1963. godine i on završio u rezalištu brodova.

Popularni Članci