OTKRIVAMO NOVU AFERU ŠEFA HDZ-a Tvrtka koju vodi prijatelj Tomislava Karamarka zarađuje milijune pod sumnjivim okolnostima!
Mnogi od vas svake godine odlaze sa svojim vozilima na tehnički pregled ni ne pitajući se kako je taj sustav organiziran. A organiziran je još 1993. godine, u vrijeme ministra policije Ivana Jarnjaka (HDZ), a do dana današnjeg tek se neznatno promijenio. Te je godine vladajući HDZ, među ostalim, u privatne ruke dao organizaciju i obavljanje tehničkih pregleda, registraciju vozila, te izdavanje probnih tablica. Taj posao na neodređeno vrijeme dobila je privatna tvrtka Centar za vozila Hrvatske dd (CVH), uz nadzor Hrvatskog autokluba, inače dioničko društvo bez izlistanih dionica na burzi.
Ne samo da su dobili organizaciju i obavljanje tehničkih pregleda, nego su dobili i javne ovlasti – Hrvatski sabor ih je, među ostale državne institucije, uvrstio u popis tijela javne vlasti - što znači da osim što rade na tržištu, istodobno donose podzakonske akte i pravilnike koji se tiču istog tog tržišta na kojem sudjeluju kao privatni poduzetnici.
Primjerice, tako su Centar za vozila Hrvatske i Autoklub donijeli Pravilnik o normativima rada…, prema kojem je određeno da njima ide 8,9 posto naknade od svake tehničke stanice, Hrvatskom Autoklubu ide 5,1 posto, a prometnoj preventivi, odnosno državi 8 posto sredstava. Joško Divić, čovjek koji je godinama radio u sektoru tehničkih pregleda tvrtke kćeri Croatia osiguranja, kaže da je riječ o apsurdu.
-Država je dala mogućnost donošenja podzakonskih akta privatnoj firmi, koja poslije odlučuje koliko sredstava ide istoj toj državi. To je, kao da primjerice, država dodijeli nekom privatnom poduzetniku koncesiju na plažu, a onda on sam odlučuje koliko će plaćati državi – objašnjava Divić i dodaje:
-Dakle, oni obavljaju u isto vrijeme tehničke preglede kao gospodarstveni subjekt, ali i donose pravilnike i akte, što znači da imaju puno bolji položaj na tržištu od drugih privatnih firmi koje se bave samo tehničkim pregledima. To je čisti monopol – kaže nam Divić, koji je osnovao Udrugu korisnika tehničkih pregleda vozila kojoj je cilj mijenjati pojedine članke Zakona o sigurnosti na cestama koji je, prema njegovim riječima, „doveo do apsurdne situacije u kojoj je CVH u znatno povoljnijem položaju na tržištu tehničkih pregleda od svih ostalih sudionika.“
AZTN: Ne valja
-Statistika je neumoljiva i pokazuje dominantan položaj CVH-a u obavljanju tehničkih pregleda – kaže nam Divić – Sredinom devedesetih godina, Centar je upravljao s 15 stanica za tehnički pregled od ukupno 87 stanica, što je 17 posto tržišta, a danas upravljaju s preko 100 stanica, i na tržištu imaju udjel oko 70 posto.
Agenciju za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) pitali smo kako je moguće da privatna firma istodobno ima javne ovlasti i sudjeluje na tržištu kao privatni poduzetnik, a oni su nam odgovorili „da se zakon treba promijeniti i odvojiti te dvije funkcije“.
-Agencija je Ministarstvu unutarnjih poslova u više navrata skretala pozornost na potrebu ozbiljnog razmatranja izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama u tom segmentu, na način da se razdvoje javne ovlasti reguliranja djelatnosti tehničkih pregleda vozila od obavljanja tehničkih pregleda u stanicama za tehnički pregled, kao ekonomske djelatnosti. Naime, u slučaju kada se jedan subjekt istovremeno pojavljuje i kao svojevrsni regulator neke djelatnosti, propisujući način i uvjete za njeno obavljanje, i kao poduzetnik koji obavlja tu djelatnost, to izvjesno može narušiti tržišno natjecanje. Stoga je Agencija nadležnom ministarstvu ukazala na potrebu uspostave i funkcioniranja stvarno neovisnog javnog tijela, uvođenja transparentnosti u raspolaganje sredstvima takvog tijela, kao i poštivanje pravila odvojenosti njegovih regulatornih ovlasti od onih tržišnih, kako se tržišno natjecanje ne bi narušilo na štetu ostalih poduzetnika, stvarnih ili potencijalnih – kazali su nam iz Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja napominjući kako oni nisu nadležni za postupak izrade izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama.
Iako je AZTN MUP-u u više navrata ukazivao na narušavanje tržišnog natjecanja još od kraja devedesetih godina prošlog stoljeća, ministri policije, ni iz redova HDZ-a, ni iz redova SDP-a, nikad nisu promijenili zakon. Zamolili smo MUP za komentar, a oni su nam kazali da je zakon dobar i da je preslikan iz zapadnoeuropskih zemalja.
-Spomenuti zakon ustrojen je po uzoru na njemački sustav tehničkih pregleda, koji je zamišljen tako da se izvorna javna ovlast za obavljanje tehničkih pregleda prenosi na stručnu organizaciju kao pravnu osobu s javnim ovlastima, koja obavlja tehničke preglede vozila i ujedno osigurava jedinstveni sustav tehničkih pregleda na području cijele Hrvatske, s tim da upravni i inspekcijski nadzor nad tim sustavom obavlja ministarstvo nadležno za unutarnje poslove (koje i raspisuje javni natječaj za obavljanje tih poslova) – rekli su nam iz MUP-a.
Kada već MUP spominje njemački sustav zanimljivo je kako Nijemci, za razliku od Hrvata, puno rjeđe idu na tehničke preglede. Naime, kada Nijemac kupi novo auto, registrira ga, a potom ode na prvi tehnički pregled nakon tri godine, a potom svake dvije godine, dok u Hrvatskoj na početku kupac novog vozila ga registrira, pa dođe na tehnički pregled za dvije godine, a onda mora ići svaku godinu. Hrvati, znači, iako imaju slabije plaće, na tehničke preglede troše više od Nijemaca i na taj način podižu profit Centru za vozila Hrvatske. Poslovni dnevnik svojedobno je izračunao da Centar zbog aktualnog hrvatskog zakona, u samo prve tri godine zaradi 5 milijuna kuna više nego što bi zaradio da se na tehničke preglede vremenski ide kao u Njemačkoj. Iako smo MUP pitali zašto Hrvati idu na tehnički pregled puno češće od Nijemaca, oni na naše pitanje nisu odgovorili.
Brojke su impresivne
Idemo sada malo na brojke, kako bismo vidjeli koliko to Centar za vozila Hrvatske utrži od tehničkih pregleda. Brojke su, obzirom na recesiju i teške trenutne uvjete poslovanja u Hrvatskoj, impresivne. Od 2012. godine do 2014. godine, prema financijskih izvješćima, imali su prihode u visini između 420 i 445 milijuna kuna godišnje, dok su istom intervalu imali čistu godišnju dobit od oko 25 milijuna kuna. Da u tvrtki dioničarima nije loše pokazuje analiza 227 najvećih hrvatskih dioničara koju je za potrebe Večernjeg lista izradila tvrtka Bisnode. Tako je na 47. mjestu dioničarka Centra za vozila Hrvatske Jadranka Lozić, čiji je paket dionica procijenjen na 60,9 milijuna kuna, a na 56. mjestu je Sanja Lozić (vrijednost dionica 48,2 milijuna kuna). I ostali suvlasnici Centra za vozila uvršteni su na listu najbogatijih: Gojana Babovac, koja ima isto prezime kao i šef NO-a tvrtke Ivan Babovac, na 66. je mjestu i njezin paket je težak 42,6 milijuna kuna. Vlasnički udio Mira Crnkovića vrijedi 23,1 milijuna kuna, Mladena Ajduka 11,7 milijuna kuna, a Ide Laić11,2 milijuna kuna. Ovaj posljednji paket dionica članice uprave Ide Laić donedavno je držao aktualni predsjednik uprave CVH Davorin Pavlović, pisao je svojedobno T-portal.
Godinama se je tvrtka Centar za vozila Hrvatske povezivala s HDZ-om, još od doba donošenja zakona i Ivana Jarnjaka, a tako je ostalo sve do danas kada je aktualni predsjednik Uprave Davorin Pavlović. Vratit ćemo se na njega, no prvo ćemo spomenuti Ivana Penića, koji je svojedobno bio HDZ-ov ministar policije i predsjednik Fonda za privatizaciju, a od 2005. godine bio je član Uprave CVH. Penić je samo jedan u nizu ljudi koji su u Centar za vozila Hrvatske došli iz ministarstva unutarnjih poslova ili sigurnosno obavještajnih agencija, gdje je dobar dio karijere proveo i aktualni potpredsjednik Vlade Tomislav Karamarko.
Tko je tko i tko je kome, što ću ja u svemu tome?
Davorin Pavlović blizak je Karamarku. Naime, taj bivši šef tehnike u MUP-u, bio je od 2005. do 2011. godine jedan od direktora ugasle tvrtke Soboli koju je osnovao upravo Tomislav Karamarko ( i za koju su se vezivale nikad dokazane afere o pogodovanju Karamarka svojoj bivšoj firmi), a koji je bio predsjednik Uprave Sobolija od 2003. do 2005. godine, odakle je otišao u SOA-u predavši vlasničke udjele na jedan odvjetnički ured. Pavlović je radio u Soboliju s Ivanom Baketom, bivšim šefom Nacionalne agencije za elektroničko izviđanje i Borisom Smiljanićem, bivšim načelnikom jednog odijela u Vojno-sigurnosnoj agenciji, koji su također bliski Karamarku. Baketa je, naime, u aktualnoj Vladi savjetnik Karamarku, a taj posao obavlja volonterski bez naknade. Smiljanić i Baketa su također bili direktori u tvrtki Doron net, koju je, također, osnovao upravo Karamarko.
Postojala je još jedna zajednička firma Pavlovića, Bakete i Smiljanića, koji tamo više ne obnašaju nikakve dužnosti. Zove se Stabilis Consultum. Ivan Baketa i Boris Smiljanić su bili direktori u toj firmi, a član društva je bio Davorin Pavlović. Zanimljivo, sjedište firme Stabilis Consultum je na istoj adresi kao i Centra za vozila Hrvatske – u Capraškoj 6.
Postoji još poveznica između Centra za vozila Hrvatske i bivše Karamarkove tvrtke Soboli, koja se u međuvremenu prezvala u Centar za informatiku i poslovno savjetovanje, te se na kraju ugasila 2014. godine.
Naime, Smiljanić, koji je bio u Soboliju u isto vrijeme kad i sadašnji predsjednik Uprave CVH Davorin Pavlović, također, prije dvije godine bio je u nadzornom odboru tvrtke Flammifer. Flammifer je novo ime tvrtke Im metal, koju je osnovao Centar za vozila Hrvatske, a za koju se vezivala afera Daimler oko nabavka vatrogasnih vozila, gdje su za mito prozivani ministri iz Vlade Ivice Račana, a što se nikad nije dokazalo.
Također, članica Uprave Sobolija, odnosno Centra za informatiku i poslovno savjetovanje bila je Dinka Rajčić, koja je svojedobno bila i prokuristica Centra za vozila Hrvatske.
Iz svega ovoga vidimo kako je Centar za vozila Hrvatske preko raznih ljudi povezan s Tomislavom Karamarkom i njegovim aktualnim savjetnikom Ivanom Baketom (Baketa i Boris Smiljanić imaju još jednu zajedničku aktivnu tvrtku Centar za mjerenja u okolišu).
Iako je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja više puta govorila MUP-u o potrebi mijenjanja zakona - jer se na taj način narušava pravilno funkcioniranje tržišta, ako jedna firma, u ovom slučaju CVH aktivno sudjeluje na tržištu, a ujedno je tijelo javne ovlasti - policija, kako smo vidjeli, nikad nije mijenjala zakon, i sve je još uvijek više-manje isto kao u doba Jarnjaka. Postavlja se pitanje zašto MUP ne mijenja postojeći zakon na cestama, kada bi tim izmjenama država mogla utržiti više sredstava od tehničkih pregleda, umjesto da taj novac odlazi u ruke privatnika? Jedan od bivših ministara policije bio je upravo Karamarko, koji ni tada, ni sada nije mijenjao zakon omogućivši tako tvrtki Centar za vozila Hrvatske i dalje milijunske dobiti, te odlična mjesta na rang listama najvećih dioničara Hrvatske. Ako se već policija hvali njemačkim modelom, ostaje nejasno zašto Karamarko i drugi ministri policije nisu smanjili broj tehničkih pregleda i građanima uštedjeli novac.
Samo reforme
Karamarko danas kao aktualni potpredsjednik Vlade neprekidno govori o reformama, ali ne spominje nikakvu reformu u pogledu tržišta tehničkih pregleda, iako ni Agenciji za zaštitu tržišnog natjecanja nije jasno kako netko istodobno sudjeluje na tržištu i regulira isto to tržište. Postavlja se pitanje je li Karamarko svojom šutnjom i nemijenjanjem zakona – sada kada je opet na vlasti i opet to može – pogoduje bogaćenju firme u kojoj je aktualni predsjednik uprave bivši direktor tvrtke koju je osnovao upravo Tomislav Karamarko?
Naravno, nisu Karamarko i HDZ jedini koji toleriraju ovakvo funkcioniranje tržišta tehničkih pregleda i položaj Centra za vozila Hrvatske. Iako se CVH povezuje s HDZ-om, ni SDP nije napravio ništa po pitanju ikakvih promjena oko tehničkih pregleda. Štoviše i sami SDP-ovci vuku neke repove iz poslovanja s Centrom za vozila Hrvatske. Rekli smo već, da ih se dovodilo u kontekst primanja mita u aferi Daimler, što nikada nije dokazano, a poduzetnik Mate Jujnović svojedobno je otvorio aferu Hazarder, u kojoj se spominjalo ime još jednog SDP-ovca, bivšeg ministra policije Ranka Ostojića. Podsjetimo, Jujnović, inače povratnik s Novog Zelanda, je za nezakonite radnje prozivao Ostojića, Croatia osiguranje i Centar za vozila Hrvatske da mu podmeću klipove za njegovu stanicu za tehnički pregled u Sinju.
Zanimljivo, tijekom mandata ministra Ostojića, odnosno Vlade Zorana Milanovića, pojavile su se inicijative da se tehnički pregledi vrate pod nadzor MUP-a, ali to nikad nije do kraja sprovedeno. Pitanje je zašto? Je li to netko spriječio i, ako jest, na koji način?
Danas nitko od političara uključujući i HDZ i SDP i Most, pod čijim je patronatom policija, ne govore ništa javno o slučaju Centra za vozila Hrvatske, čiji se dioničari bogate, kako proizlazi iz zaključka AZTN-a, pod sumnjivim tržišnim okolnostima dok firmom predsjedava Davorin Pavlović, čovjek koji je sjedio u istoj firmi koju je osnovao Tomislav Karamarko, i to s ljudima od kojih je jedan danas aktualni savjetnik prvog potpredsjednika Vlade (Ivan Baketa), a drugi je bio u nadzornom odboru tvrtke-kćeri Centra za vozila Hrvatske (Boris Smiljanić).
A s druge strane, građani, bez obzira jesu li kupili novo vozilo, moraju često ići na tehničke preglede gubeći novac i vrijeme, iako se tako u Zapadnoj Europi, na čiji se model poziva aktualna policija, odavno više ne radi.
Ali bez obzira što Njemačka tako radi, Karamarko, Domoljubna koalicija i Most, pozivajući se upravo na njemački model, ne mijenjaju taj zakon i tako omogućuju Centru za vozila Hrvatske milijunski prihod, isto kao i Hrvatskom autoklubu.
Hajde da novac zbog čestih godišnjih tehničkih pregleda ide u državni proračun, ali privatni…? Tko je tu lud?
Podsjetimo, za kraj da su novinari Jutarnjeg lista, kada su istraživali poslovanje Centra za vozila Hrvatske, bili pozvani na obavijesni razgovor u policiju, i to prije objave teksta.
Simptomatično, zar ne? Ionako je, kako vidimo, tanka linija između policije i Centra za vozila Hrvatske. Mnogi iz policije i sigurnosno-obavještajne zajednice prelaze raditi u Centar za vozila Hrvatske, a Karamarko koji je u toj branši bio alfa i omega i koji je povezan s ljudima koji su prešli u CVH, o svemu šuti.
Poslali smo upit i njemu i Vladi Republike Hrvatske, ali na njega nisu odgovorili.
Za kraj moramo reći da su glavni krivci za ovakvo stanje na tržištu političari i iz redova HDZ-a, i iz redova SDP-a, a ne Centar za vozila Hrvatske – mnogi drugi poduzetnici isto bi se ovako ponašali da su na njihovom mjestu - koji samo iskorištavaju njihove loše skrojene zakone, a koji pogoduju sumnjivim okolnostima na tržištu što potvrđuje i odgovor Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja.
Maro Marušić