'

OTKRIVAMO Nizozemac bez naknade dao korčulansko brodogradilište Leda poduzetniku iz Siska bez da je išta pitao suvlasnika

Autor: dubrovackidnevnik.hr Autori fotografija: Grgo Jelavic/PIXSELL
Sudeći po zaključcima nizozemskog pravosuđa suvlasnik Geert Lucas van Voorn prevario je svog partnera Piera Titusa Meindertsa

U kontekstu brodogradilišta Leda na Korčuli, godinama su se u medijima čitale samo pozitivne novosti. Svako toliko izašla bi vijest kako je porinut novi brod za nizozemskog naručitelja. Još od početka dvije tisućitih, kada je Leda preuzela posao brodogradnje od posrnulog Inkobroda, radilo se i zapošljavalo uz veće ili manje turbulencije. Leda je u to zlatno doba bila u vlasništvu nizozemske tvrtke Peters Shipyard Adriatic B.V., imala je oko stotinjak zaposlenih, a preživjela je čak i recesiju, da bi problemi započeli 2014. godine.

Te godine dolazi do razlaza među nizozemskim partnerima i početka krize u Ledi. Sudeći po zaključcima nizozemskog pravosuđa suvlasnik Geert Lucas van Voorn prevario je svog partnera Piera Titusa Meindertsa. Naime, van Voorn bio je direktor, odnosno ovlašteni zastupnik firme Port Mon Cher, koju je osnovala nizozemska državljanka Fredericka Meijering sa sjedištem u Dubrovniku, a kojoj je Peters Shipyard Adriatic prenio poslovne udjele društva Leda. U Ugovoru o prijenosu poslovnih udjela, koji Dubrovački dnevnik ima u posjedu, jasno se vidi da je Geert Lucas van Voorn sporni Ugovor potpisao s obje strane – kao direktor Peters Shipyard Adriatica, i kao direktor Port Mon Chera.

Drugi suvlasnik Pier Meinderts nakon što je saznao da je njegov partner prebacio brodogradilište Leda na firmu s kojom on nema veze, niti je o tome donosio ikakve odluke, pravdu pokušava pronaći na sudovima. Podiže tužbe u Nizozemskoj i Hrvatskoj nadajući se da će pravosuđe osporiti ovu transakciju poslovnih udjela za koju on ništa nije pitan. Nizozemski sud u ljeto 2014. godine u kratkom postupku donosi presudu kako je transakcija poslovnih udjela neosnovana, te nalaže da se sve vrati kako je i bilo. Geert Lucas van Voorn i Fredericka Meijering uopće se nisu odazvali sudskom pozivu, a u Nizozemskoj im se gubi svaki trag. U međuvremenu, i na Sudu za poduzetnike u Amsterdamu još je jedna presuda donesena u korist Meindertsa, ali nije sprovedena u djelo, jer su optužene osobe nedostupne nizozemskom pravosuđu.

Da bismo do kraja rasvijetlili čitavu priču moramo se vratiti na pitanje vlasništva tvrtke Peters Shipyard Adriatic B.V. koja je upravljala brodogradilištem Leda. Vlasnik Peters Shipyard Adriatica je tvrtka Marpro International B.V., koju su osnovale dvije tvrtke koje drže svaka po 50 posto dionica uloženog kapitala u Marpri – P.T. Meinderts B.V, čiji je vlasnik Peir Meinderts, te Eurocean, čiji je jedini osnivač i vlasnik Geert Lucas van Voorn.

Upravo ovo zapetljano vlasništvo bio je povod sutkinji Trgovačkog suda u Dubrovniku da donese odluku, koja je drugačija od nizozemskog pravosuđa, a koja ide na ruku Geertu Lucasu van Voornu. Naime, ona je u presudi iz 2016. godine ustvrdila kako je Geert Lucas van Voorn imao pravo samostalno zastupati tvrtku Peters Shipyard Adriatica. U obrazloženju presude stoji kako „sud nalazi i da su Pier Meinderts i Geert Lucas van Voorn ovlašteni za zastupanje Peters Shipyard Adriatica“. S druge strane Pier Meinderts je cijelo vrijeme tvrdio da su se odluke u vezi Peters Shipyard Adriatica trebale donositi u dogovoru suvlasnika.

df

Kako god bilo, presuda je završila na Visokom trgovačkom sudu, koji je u svibnju 2017. godine poništava, te vraća suđenje na početak. U ponovljenom suđenju na Trgovačkom sudu u Dubrovniku, opet je donesena presuda u kojoj se tvrdi kako je Geert Lucas van Voorn mogao samostalni zastupati Peters Shipyard Adriatic, odnosno da je prijenos poslovnih udjela obavljen u skladu s hrvatskim zakonima. Slučaj se trenutno ponovo razmatra na Visokom trgovačkom sudu.

Profesor s Pravnog fakulteta Kraljevskog sveučilišta u Groningenu Jan Ger Knot smatra kako odluka hrvatskog pravosuđa nije dobra. Naime, njegovo mišljenje o slučaju brodogradilišta Leda zatražili su hrvatski odvjetnici Pier Meindertsa. Ključno pitanje je bilo je li sklopljeni Ugovor između Peters Shipyard Adriatica i Port Mont Chera, prema nizozemskim zakonima, pravovaljan?

-Za zaključenje ugovora od strane Peters Shipyard Adratica nedostaje valjana odluka Uprave Marpra, koju čine po 50 posto tvrtke P.T Meinderts, te Eurocean. Iako same po sebi pravovaljane, radnje zastupanja koje je van Voorn obavio za Peters Shipyard Adriatic nemaju pravne osnove po nizozemskom zakonu. Ovim je ugovor nevažeći. Peters Shipyard Adriatic se povrh ovoga može protiv Port Mon Chera u potpunosti tužiti na nevaljanost Ugovora, jer je Port Mon Cher, istovremeno predstavljan od Van Voorna, u potpunosti bio svjestan nedostataka u donošenju odluke. Ugovor koji je sklopljen između Peters Shipyard Adriatica i Port Mon Chera stoga je, prema nizozemskom zakonu, nevažeći – službeni je zaključak profesora prava sa Sveučilišta u Groningenu J.G Knota.

Iako je mišljenje profesora Pier Meinderts pokušao uvrstiti kao dokaz u sporu na Trgovačkom sudu u Dubrovniku, oni ga nisu uzeli u obzir, jer, kako su kazali, „radi se o predmetnom sporu u kojem su stranke dužne, sukladno zakonu, najkasnije na pripremnom ročištu iznijeti sve činjenice na kojima temelje svoje zahtjeve, predložiti dokaze potrebne za utvrđivanje iznesenih činjenica, te se izjasniti o činjeničnim navodima i dokaznim prijedlozima protivne stranke“.

Vidjet ćemo kakvu će odluku donijeti Visoki trgovački sud, ali na to ćemo malo pričekati, jer iako je Meinderts tražio da se postupak zbog hitnosti ubrza, Visoki trgovački sud je odgovorio da će ići normalnim tokom, jer prema njihovim riječima, nije riječ o postupku na koji se može upotrijebiti hitna procedura. U međuvremenu, tvrtka Port Mon Cher je bez ikakve naknade (tako piše u članku 4 Ugovora, kojeg imamo u posjedu) prenijela poslovne udjele brodogradilišta Leda Nandoru Rajšliju, poduzetniku iz Siska, koji je još uvijek službeni vlasnik Lede. Port Mon Cher više ne postoji, sada se tvrtka koja upravlja brodogradilištem na Korčuli zove Core Management d.o.o.

Nakon što je Nandor Rajšli preuzeo Ledu, poslovanje je krenulo nizbrdo. Bilo je sve manje posla, dio radnika dobilo je otkaze, a brodogradilište Leda trenutno se nalazi u predstečajnoj nagodbi, odnosno pokušava se izglasati izmijenjeni plan restrukturiranja stečajnog dužnika. Pier Meinderts bi i dalje htio graditi brodove na Korčuli i za njega bi bila velika šteta da brodogradilište ode u stečaj. O tome ćemo više pisati drugom prigodom.

Maro Marušić