'

FANTASIA Bila je ratni transportni brod i luksuzni kruzer, a na svom zadnjem putovanju posjetila je i Dubrovnik

Autor: Ivo Batričević
Željezničko društvo London Midland & Scottish Railway iz Londona je 1935. godine u brodogradilištu Harland & Wolf  Ltd. u Belfastu u Sjevernoj Irskoj naručilo trajekt od 4325 bruto tona, duljine 109 metara, namijenjen plovidbama Irskim morem između engleske luke Heysham i luke Belfast. Dvije parne Parson SRG turbine su mu preko dvije propele davale brzinu od 20 čvorova.

Kršten imenom DUKE OF YORK uspješno je održavao ovu prugu do početka Drugog svjetskog rata kada je 1939. godine rekviriran za potrebe britanskog Admiraliteta.

DUKE OF YORK i YORK

U ratu je služio kao transportni brod pod imenom DUKE OF WELLINGTON, da bi po njegovom završetku, ponovo kao DUKE OF YORK, zaplovio na pruzi između Southamptona i luka otočja Channel Islands. Od 1948. preuzima prugu iz Harwicha za Hook of Holland gdje uz nekoliko preinaka ostaje sve do srpnja 1963. kada je i raspremljen.

Kupac se nije dugo čekao jer je baš te godine Dimitri Chandris za svoju kompaniju Chandris Line odlučio pojačati svoju flotu s još dva polovna broda pa je tako izbor pao i na DUKE OF YORK. Pod imenom YORK, brod je odmah upućen u Smith's Docks u North Shields, a potom u obiteljsko brodogradilište Ambelaki u Grčkoj gdje je dovršen kao moderni putnički kruzer od 4595 bruto tona za luksuzni smještaj 381 putnika.

POSJETI DUBROVNIKU

Od 15. ožujka 1964., pod novim imenom FANTASIA i s tjednim polascima u paru s brodom ROMANTICA, započinje dvotjedna krstarenja iz Venecije prema lukama Grčke, Izraela i Cipra uz obvezno ticanje i našega Dubrovnika. Zanimljivo je napomenuti da se tadašnja cijena kompletnog sedmodnevnog aranžmana kretala, ovisno o kvaliteti smještaja, između 49 i 119 funti odnosno 79 i 190 američkih dolara.

Prva uspješna sezona kružnih putovanja započela je itinererom: Venecija, Dubrovnik, Krf, Pirej, Rodos, Haifa, Limassol, Iraklion, Venecija, a završila 8. studenog 1964. godine. Brod je prezimio usidren na sidrištu zaljeva Eleusis nedaleko Pireja.

Očito se Chandrisu ovaj posao dobro odvijao pa je sljedeće 1965. i 1966. godine FANTASIA, sada u paru s brodom FIESTA, odražavala dvotjednu prugu s polaskom iz Venecije tičući luke: Krf, Itea, Pirej, Iraklion, Rodos, Haifa, Mikonos, Pirej, Dubrovnik, Venecija, na kojoj im se od 1967. pridružio i brod REGINA. U proljeće 1969. (2. - 19. travnja i 19. travnja - 4. svibnja) FANTASIA nudi dvotjedno putovanje iz Venecije za: Katakolon, Pirej, Iraklion, Aleksandrija, Haifa, Limassol, Rodos, Itea, Krf, Dubrovnik, Venecija s polaskom iz Frankfurta po cijeni od 722 njemačkih maraka.

Ovaj program se s manjim izmjenama (kasnije su uključene nove luke Mikonos i Beirut) održao sve do 25. rujna 1971. godine, kada je FANTASIA posljednji put napustila Veneciju, a sljedećeg dana posjetila je Dubrovnik, da bi nakon završetka krstarenja bila raspremljena na sidrištu Eleusis u Grčkoj.

Iako je bilo planirano da tu ponovo samo prezimi, na kraju se ispostavilo da je njenim komercijalnim plovidbama ovdje ipak došao kraj. Na sidrištu Eleusis FANTASIA ostaje u raspremi sve do 1975. godine, kada je nakon požara konačno otpisana i prodana u staro željezo. Uskoro je i potpuno razrezana na improviziranim rezalištima nedaleko od Pireja.

Popularni Članci