'

BRODOVI KONAVOSKOG KAPETANA MATA STANOVIĆA Znao je kako napuniti luksuzne kruzere MONET i ANDREA, jedini brod koji je plovio vodama Antarktike sa samo hrvatskom posadom

Autor: Ivo Batričević Autori fotografija: Ivo Batričević Arhiva
Elegant Cruises mali je američki brodar hrvatskih korijena kojega je osnovao dubrovački i konavoski kapetan, bivši zaposlenik Atlasa

Među brojnim brodarima koji su na svojim kružnim putovanjima nezaobilazno posjećivali i Dubrovnik, nikako se ne smije zaboraviti i jedan mali američki brodar hrvatskih korijena - Elegant Cruises. Osnovao ga je 1989. u Port Washingtonu u saveznoj državi New York naš sugrađanin rodom iz Konavala kapetan Mato Stanović, a posade njegova dva manja kruzera MONET i ANDREA su uglavnom sačinjavali naši pomorci.

Elegant Cruises je bio putnički brodar specijaliziran za luksuzna kulturna putovanja u europskim vodama i na ekspedicijama oko Antarktika. MONET i ANDREA su u svojim plovidbama često dolazili u naš Grad. Propast za neke brodare dogodila se nakon financijske krize u Americi koja je započela 2008., a koja se proširila i na ostale zemlje svijeta uz rast cijene nafte na svjetskom tržištu. Tako je i Elegant Cruises sve teže i teže poslovao do ožujka 2009. kada su oba broda zbog financijskih poteškoća prisilno stavljena u raspremu u Vranjicu kod Splita. Tada se ujedno i ugasila brodarska kompanija Elegant Cruises.

Inače, kapetan Mato je u Dubrovniku bio istaknuti zaposlenik putničke agencije Atlas, a od 1981. je živio i radio u Port Washingtonu - New York gdje je radio kao direktor Atlas North America sve do 1986. Na njegovo mjesto dolazi Katja Tomšić, a kapetan Mato radi za Salen Lindblad expedition te 1989. osniva svoju brodarsku kompaniju. Bio je i istaknuti član društva Dubrovnik u New Yorku i omiljen u društvu naših koji žive i rade u New Yorku. Nažalost, kapetan Mato Stanović je dana 17. ožujka 2024. preminuo u New Yorku te je pokopan u svojim Čilipima  24. travnja 2024.                                                                                                                                                            

M/B MONET

Brod MONET je izgrađen 1970. kao novogradnja broj 203 u brodogradilištu "Georgi Dimitrov" u bugarskoj Varni pod imenom YUSHAR. Bio je to rumunjski putničko-teretni brod koji je u Sjevernom moru iz Arhangelska plovio prema lukama Solovki i Umba sve do 1997. kada ga je kupila grupacija investitora iz Splita uz kredit Hypo Alpe Adria Bank. Doveden je u Vranjic te je u Brodoremontu kompletno preuređen u brod za kružna putovanja.

Ima 1453 bruto tona, dug je 68 i širok 10 metara te u svojih 30 kabina može prihvatiti 66 putnika o kojima brigu vodi 29 članova posade. U Vranjicu je dobio i nove glavne pogonske strojeve Caterpillar ukupne snage 1000 kW koji mu preko dvije propele omogućavaju brzinu od 13 čvorova. Godinu dana je plovio pod imenom STELLA DALMATIAE.

Uposlenje broda u Jadranu nije bilo bas dobro te je odlučeno da se brod pokuša uposliti na Azurnoj obali. U skladu s novim plovidbama mijenja ime u MONET kako bi se privukla bolje platežna francuska i švicarska klijentela. Ime broda MONET je dobio po francuskom impresionističkom slikaru Oscaru - Claudeu Monetu, a njegove reprodukcije krase brodske salone i kabine putnika. Nažalost ni na azurnoj obali brod nije bio baš dobro uposlen te je “prebačen” u Dubai da bi tamo pokušao raditi kao stacionirani brod - hotel te eventualno i pokušao napraviti koje putovanje. Ovaj projekt je također propao te je brod vraćen u Vranjic pored Splita. Čuvanje broda u raspremi je povjereno splitskoj brodarskoj kompaniji Jadroplov.

Godine 2001. nova američka brodarska kompanija Elegant Cruises u vlasništvu kap. Mata Stanovića u početku uzima brod doslovno “na probu” te također nastavlja poslovanje s Hypo bankom kao i s Jadroplovom koja tehnički upravlja brodom i posadom. U sezoni 2001. brod je bio uposlen samo par mjeseci, ali je kap. Stanović prepoznao potencijal broda, pogotovo na američkom tržištu, te je brod vrlo dobro reklamirao kroz zimu 2001./2002. tako da je sljedeća sezona bila puno uspješnija i tako sve do sezone 2005. kada je MONET bio uposlen sedam mjeseci godišnje.

Od siječnja do ožujka 2006. u brodogradilištu Vranjic brod je ponovo u rekonstrukciji te sada prima 62 putnika i 28 članova posade. Također 2006. brod mijenja upravljačku kompaniju jer Jadroplov kao velika brodarska firma nije imala baš sluha i interesa za upravljanjem putničkog broda, te upravljanje preuzima novoosnovana firma West Wind Ltd. Nakon rekonstrukcije i dogradnje novih apartmana brod puno bolje zarađuje i produljuje sezonu tako da uglavnom sezona počinje 15. ožujka, a završava s dočekom Nove godine u Dubrovniku.

Sezona 2009. počinje s problemima u prilivu novca za Elegant Cruises te Hypo Banka zaustavlja brod zbog neisplaćenih potraživanja te ga u Vranjicu stavlja u raspremu. Od 2009. do 2014. upravljačka kompanija West Wind Ltd. i dalje održava brod, ali sad u ime banke te je na brodu stalno ukrcano pet članova posade koji su bili plaćeni od strane banke kako bi se brod barem minimalno održavao. Godine 2014. brod kupuje Brodosplit te ga prebacuje iz Vranjica u akvatorij Brodosplita koji preuzima upravljanje brodom i posadom. Od 2014. do 2019. u više navrata brod se pripremao za prihvat putnika, ali opet se javljao isti problem kao i prije 2001. godine tj. jednostavno nije bilo klijentele za tako luksuzni i skupi brod.

Izgleda da je jedino kap. Mato Stanović bio sposoban napuniti brod devet mjeseci godišnje. Kada su to u Brodosplitu shvatili, počeli su tražiti putnike preko kap. Stanovića. To je urodilo plodom te je MONET ponovno zaplovio posredstvom starog partnera kap. Stanovića. Tako je britanska kompanija Noble Caledonia unajmila brod za 3 mjeseca u sezoni 2022., a sezoni 2023. brod je bio u najmu 5 mjeseci. I ove 2024. godine MONET je krajem travnja zaplovio opet u najmu Noble Caledonie. Ta firma je od samih početaka angažmana kap. Mata Stanović od 2001. za MONET uvijek bila prisutna u najmu broda kako puni najam broda, tako i parcijalni (po nekoliko kabina).

M/B ANDREA

Porinut je 1960. u Trontheimu (Norveška) kao linijski putničko-teretni brod za poznatu Hurtigruten-ovu liniju od juga do sjevera Norveške (Kristiansand- North Cape) na putovanju koje je trajalo 14 dana u jednom smjeru. Brod je plovio 42 godine pod imenom HARALD JARL, ima 2632 bruto tona, dug je 87,4 i širok 13,3 metara, a za Hurtigrutenovu liniju je mogao ukrcati 600 putnika. Pogonski dizel motor B &W Akers snage 2538 kW omogućavao mu je preko jedne pitch propele brzinu od 16 čvorova. Potaknut dobrim uspjehom broda MONET, kapetan Mato Stanović 2003. kupuje ga za svoju firma Elegant Cruises uz kredit Hypo Alpe Adria banke. Odmah se pristupilo rekonstrukciji, kako putničkih kabina (standard četiri zvjezdice), tako i strukture broda jer je od broda za dužobalnu nacionalnu plovidbu koji nije bio pod SOLAS-om trebalo dobiti brod za međunarodnu plovidbu - duge plovidbe koji podliježe svim SOLAS (Safety of Life at Sea) regulativama. Nadzor nad rekonstrukcijom kao i tehničko upravljanje brodom i posadom ima Jadroplov (kao i MONET). Rekonstrukcija počinje u Malmou, a kasnije se nastavlja u Goteburgu. Kako se pokazalo, zbog strukture i godina broda nije bilo jednostavno postići sve zahtjeve Registra i SOLAS-a pa je brod dobio privremenu dozvolu za isplovljenje s putnicima u kolovozu 2003. Sada brod ima kapacitet 107 putnika. Dobiva i novo ime ANDREA po unuci kap. Mata Stanovića. Od kraja kolovoza do kraja rujna ANDREA je s putnicima doplovila od Norveške do Jadrana, a iste godine u listopadu brod opet ide u brodogradilište u La Speziji kako bi se dovršili radovi po zahtjevima klase.

Početkom studenog 2003. ANDREA kreće iz La Spezie za Ushuaiu (Argentina - Ognjena zemlja) kako bi počela sa svojim ekspedicijskim putovanjima za koja je bila i planirana i koja je uspješno odradila sljedećih pet godina (od listopada 2003. do ožujka 2008.). Dana 23. studenog 2003. ANDREA je krenula iz Ushuaie na svoje prvo antarktičko putovanje u najmu Noble Caledonie. Putovanje je trajalo 18 dana, a uz standardnih 10 dana Antarktike brod je plovio i za britansko otočje South Georgija (sir Sheckelton grob u Gritwinkenu) te Falklandske otoke (port Stanley). ANDREA je imala dva itinerera na Antarktici, i to s Britancima 18-dnevno putovanje, a s Amerikancima na 10-dnevno (samo Antarktika bez St. Georgije i Falklanda).

Svi su bili Hrvati

Dosta hrvatskih pomoraca je plovilo u vodama Antarktike, od mladića palube do zapovjednika, ali ANDREA je još i danas jedini brod koji je plovio u vodama Antarktike sa 100 posto hrvatskom posadom i pod upravljanjem hrvatskog menadžmenta. Paluba, stroj i hotelsko osoblje, njih 52 su bili svi Hrvati i tako je bilo dvije sezone, a ostale tri sezone paluba i stroj su bili Hrvati, a hotelsko osoblje je bilo internacionalno. Na prvom putovanju zapovjednik broda je bio kap. Božo Brajović koji se mijenjao na ostalim putovanjima s kap. Borisom Miročevićem i sa splitskim zapovjednicima koji su bili po jedno putovanje.

ANDREA je uglavnom imala putovanja: u proljeće - engleski otoci Irska i Škotska, ljeto- Norveški fjordovi, Swabald i granica leda, Murmansk, a jesen Mediteran i Jadran te od listopada do ožujka svake godine Antarktika. Ove plovidbe od Europe do Antarktike i natrag su se obavljale bez putnika te uz velike pripreme za boravak na Antarktici kao što su posebna pitura za podvodni dio broda koja je bila uvjet za plovidbu u njihovim vodama.

Sve ovo uz probleme koje sam opisao za brod MONET je rezultiralo financijskim poteškoćama i konačno gašenjem brodarske kompanije Elegant Cruises. Godine 2006. tehničko upravljanje brodom i posadom (crew & technical management) od Jadroplova preuzima West Wind Ltd. (u paketu s MONET-om). ANDREA je 2009. po nalogu banke s Antarktike proslijedila direktno za Vranjic jer je prijetila mogućnost sudskog zaustavljanja u nekoj od južnoameričkih luka, a sve zbog dospjelih kreditnih dugovanja. Od 2009. do 2011. ANDREA je vezana u Vranjicu te u ime banke čuva i održava šest članova posade. Brod 2011. kupuje Švicarska firma Premier Shipping koja je u vlasništvu ruskog brodovlasnika riječnih brodova Vladimira Esakova. Nakon tri godine prisilnog veza u Vranjicu, brod je vlastitim pogonom bez pomoći tegljača isplovio iz Vranjica i ušao u dok kao da je do jučer plovio. Od 2011. do 2012. u Vranjicu se radi rekonstrukcija kabina i pogona te mijenja ime u SERENISSIMA koje i danas nosi.

Travnja 2012. brod isplovljava na svoje prvo putovanje pod novim imenom i vlasnikom, ali opet sa starim i poznatim charterom Noble Caledonia. Od 2012. do Covid krize 2020. brod je uposlen svih 12 mjeseci godišnje, i to uglavnom na sličnim rutama: proljeće - Škotska, Hebridi, Irska, ljeto - Spitzbergen, Svabald, Norveški fjordovi, jesen - Mediteran i zima u Karibima. Nakon Covid 19 krize kratko nastavlja ploviti u najmu Noble Caledonia, ali zbog povezanosti s ruskim vlasništvom britanska firma ne produljuje ugovor (iako vlasnik nije bio obilježen ni na kakvoj listi). ANDREA se od 2022. do danas nalazi u trogirskom brodogradilištu. U ožujku 2024. brod je prodan njemačkom brodovlasniku i za sada se još ne zna gdje će bit uposlen.

ZANIMLJIVOSTI

-Poznata violončelistica Ana Rucner je bila angažirana na prvim putovanjima ANDREJE kao mlada dvadesetogodišnja muzičarka, od srpnja do listopada 2003.

-Na prvom putovanju ANDREJE na brodu je kao član posade bio mali od kuhinje Ivan Pažanin koji je kasnije postao poznati kuhar u TV kulinarskim emisijama

Popularni Članci