VELIKA PROMJENA NA POMOLU Proizvođači automobila onemogućuju neovisnim servisima popravke?
Kako industrija prelazi s vozila s motorom s unutarnjim izgaranjem (ICE) na električna vozila (EV) i prebacuje fokus s hardvera na softver, proizvođači vozila napuštaju tradicionalno sučelje ugrađene dijagnostike (OBD2) – najčešći način neovisnog, izravnog pristupa podacima u vozilu, koji se pritom događa u stvarnom vremenu i besplatan je. Umjesto toga, kreće se prema poslovnim modelima temeljenim na podacima, utječući na neovisne pružatelje usluga servisa (ISP) i potrošače, piše Revija HAK.
Studija identificira pet uobičajenih slučajeva upotrebe u kojima su oštećeni potrošači i neovisni serviseri te trgovci dijelovima, s procijenjenim gubitkom od 95 milijardi eura do 2050. godine, ugrožavajući egzistenciju pet milijuna Europljana zaposlenih u ovoj industriji.
Laurianne Krid, glavna direktorica FIA Regije I, naglašava nužnost jasnih zakonskih propisa specifičnih za sektor:
“Nedavna istraživanja razotkrila su trenutne prakse prikupljanja podataka putem značajki povezivanja. Dok se upotreba povezanih vozila povećava, prijeko su nam potrebna pravila koja uspostavljaju pravičan pristup podacima o vozilima. Potrošači i igrači na tržištu rezervnih dijelova trenutno plaćaju visoku cijenu za pristranu kontrolu podataka o vozilima. Osiguravanje jednakih uvjeta za sve će otključati konkurenciju, potaknuti inovacije i riješiti postojeće prakse.”
Krid dodaje: “Europska unija mora dati prioritet donošenju zakona specifičnih za sektor kako bi zaštitila potrošače, promicala pošteno tržišno natjecanje i osigurala slobodu izbora.”