Avionske karate su enormno poskupile, udruženje zračnih luka poziva na provjeru cijena
Europsko udruženje zračnih luka ACI pozvalo je regulatore da pomno ispitaju cijene zrakoplovnih karata koje su u ovoj godini porasle za oko 30 posto u odnosu na lani, dok su zračne luke imale ograničenja visine pristojbi, piše Poslovni dnevnik.
Olivier Jankovec, glavni direktor ACI Europe smatra da bi regulatori trebali nadzirati razinu cijena zračnih karata i provjeriti je li bilo zloupotrebe ovlasti za određivanje cijena.
Naime, cijene avionskih karata porasle su zahvaljujući kombinaciji velike potražnje s prekidom ograničenja putovanja nakon pandemije te nedostatka zrakoplova unatoč slaboj gospodarskoj situaciji.
Ne traže ograničenje
U ACI-u ne traže ograničenje cijena zračnih karata, no smatraju legitimnim postavljati pitanje zašto su mnoge velike zračne luke imale ograničenje pristojbi za slijetanje dok su zračni prijevoznici slobodni naplaćivati koliko god žele. Naime, nacionalni regulatori mogu ograničiti naknade za slijetanje koje zračne luke smiju naplaćivati, no nemaju nikakvu ulogu u određivanju cijena zrakoplovnih karata.
S druge strane, avioprijevoznici podsjećaju zašto zračne luke trebaju biti pod paskom regulatora. Iz udruženja Airlines for Europe, u čijem članstvu su i easyJet, Ryanair i British Airways, ističu da je konkurencija među zrakoplovnim kompanijama pomogla u snižavanju cijena zrakoplovnih karata i omogućila pristupačna putovanja zrakoplovom za milijune europskih potrošača.
Istodobno, zračne luke, osobito veće, još uvijek funkcioniraju kao prirodni monopoli, što zahtijeva čvrsti regulatorni nadzor kako bi ih se držalo pod kontrolom. Avioprijevoznici i zračne luke redovito su se sukobljavali dok se industrija oporavljala od pandemije.
Broj gradova povezanih zračnim prometom u Europi, doduše, pao je za 16 posto od 2019. budući da su zračni prijevoznici dali prednost najprometnijim i najunosnijim rutama pa putnici iz europskih zračnih luka i dalje imaju manje opcija nego ranije.