Trames radi na fantastičnom projektu: u Novskoj će izgraditi prvi gaming kampus u Europi
Planirana je izgradnja kampusa za gaming industriju, jedinstvenog u Hrvatskoj i diljem Europe. Ono što čini ovaj projekt posebnim jest činjenica da će to biti prvi projekt financiran iz europskog Fonda za pravednu tranziciju koji će donijeti novo svjetlo u području tehnološke i zabavne evolucije. Budući da je dovršen proces projektiranja te da su osigurane dozvole za gradnju, očekivana realizacija projekta je 2027. godine. Upravo ovog tjedna, točnije ovoga utorka potpisan je Ugovor za prvu fazu u vrijednosti od 26,3 milijuna eura.
Ovaj kampus obuhvaća obrazovanje, studentski smještaj, rad, druženje, rekreaciju i igru. Svojom veličinom i inovativnim pristupom, projekt postavlja standarde koji će privući pažnju zainteresirane publike širom Europe.
Čim je projekt ugledao svjetlo dana, privukao je našu pozornost; željeli smo saznati više i o projektu, ali i o projektantskom timu koji stoji iza ovog iznimnog poslovnog megapoduhvata. Stoga smo stupili u kontakt s tvrtkom Trames koja je urbanistički i arhitektonski osmislila i uobličila projekt na temelju zadanog programa. Tvrtka Trames d.o.o., odnosno njezin projektantski tim, prepoznatljiv po znanju, iskustvu istručnosti, stoji i iza brojnih drugih projekata – i niza obnova zaštićenih javnih objekata, hotelskih kompleksa te drugih velikih zahvata, a trenutno je javnost najviše zainteresirana za projekt Hotela Sumratin koji je u jeku gradnje.
Krenuli su 2001. godine kao mali ured u Dubrovniku, a danas Trames d.o.o. predstavlja ozbiljnu tvrtku koja okuplja različite stručnjake, inženjere, arhitekte, dizajnere itd. Objedinjuje ih izvrsna koordinacija unutar poslovnog tima. Izniman trag u svijetu gradnje ostavili su do sada ne samo u području izgradnje zgrada, hotela, cesta, aerodroma i luka, već i čitavih gradova; Tramesov tim projektirao je, naime, jedan novi grad u Iraku.
Stoga, da bismo stekli širi uvid u proces projektiranja i nastanak golemog Centra gaming industrije u Novskoj, razgovarali smo s tri člana Tramesova projektantskog tima: Daliom Đuratović, Antom Stojanom i Petricom Balija.
„Kampus nije slučajno nastao u Novskoj; Izbor lokacije uvjetovan je činjenicom da su upravo u tom gradu već postojali temelji gaming industrije i razvijena mreža start-upova involviranih u razvoj videoigara na svjetskoj razini. Oni su glavni pokretač razvoja ovog projekta. Regionalna agencija Simora iz Novske uspjela je povezati tu industriju s obrazovanjem i znanošću te složiti program za koji su dobili europska sredstva. Projekt kampusa, koji se sastoji od više objekata, čini programsku jezgru oko narativne strukture videoigara. On obuhvaća studiranje, studentski smještaj, rekreaciju te rad i testiranje igara“, rekla nam je Dalia Đuratović.
HRVATSKA JE PLODNO TLO ZA IT I GAMING INDUSTRIJU
Ovako veliki projekt ne dolazi, dakako, bez izazova.
„Najveći izazov je zapravo bio upoznati se sa svijetom igrica koji danas dominira među mlađim generacijama i uvidjeti razmjere kojima te video igrice utječu na način života mladih ljudi, na njihovu komunikaciju, estetske afinitete, kao i na druge aspekte njihova života. Namjera nam je bila da u jednom virtualnom i nadasve uzbudljivom svijetu stvorimo ambijent koji će upravo te mlade ljude značajno involvirane u industriji igrica privući u realni prostor. Taj prostor mora biti dovoljno sadržajan, privlačan, kulturološki izazovan i sposoban za transformacije, da bi mlade i djecu izvukao u realni svijet i angažirao na sadržajan život i rekreaciju“, istaknula je Petrica Balija.
„Upravo iz tog razloga projekt smo započeli smještanjem prometnice oko kampusa, kako bi u središtu osigurali prostranu pješačku zonu unutar koje su smješteni prostori različitih sadržaja zanimljivih mladima. Nastojeći da njihov boravak na otvorenom bude trajan i kontinuiran kroz cijelu godinu, štoviše, da boravak na otvorenom bude način života, projektirali smo prostranu nadstrešnicu koja povezuje međusobno sve objekte i omogućuje stalna druženja i susrete. To nam je bilo izuzetno važno. Smatramo da će taj prostor postati sekundarni centar Novske, u kojem će i oni koji nisu izravno korisnici kampusa, vrlo rado doći i boraviti“, dodala je Balija.
ARENA KOJA ASOCIRA NA SVEMIRSKU LETJELICU
Ante Stojan objasnio je kako arhitektonsko oblikovanje odražava temu i viziju virtualnih svjetova.
„Budući da se u računalnim igrama često pojavljuju kozmičke i znanstveno-fantastične priče, logično je bilo da posegnemo za primjerenom simbolikom. Zbog toga centralni objekt, arena ili inkubator, u koju stane 2500 ljudi, podsjeća na svemirsku letjelicu koja je pri slijetanju tvrdo aterirala, kako bi rekli avijatičari. Time je oblikovala novu tektoniku prirodnog terena – zelenu padinu okrenutu prema centralnom dijelu kompleksa koja je namijenjena druženju i relaksaciji'', pojasnio je Stojan.
S južne strane su dva diska, između kojih je ekran vidljiv s autoceste, kao i s glavnog trga, koji postaje integralni dio arhitekture i marketinga. Na njemu će se prikazivati aktualna događanja u kampusu.
„Taj će objekt svojom veličinom i artikulacijom biti dominantan na ovom kompleksu. Ostale građevine - fakultet, studentski dom, akcelerator, energana - dopunjuju svemirsku scenografiju. Futurističkim fasadama usklađeni su s Inkubatorom, međutim arhitektonski su nenametljivi i međusobno ujednačeni. Artikulirani su kao hermetične forme, s naglašenim horizontalnim linijama, čak i preko prozora, a riječ je o škurama koje se, jasno, mogu otvarati, ali koje svojim uskim prorezima stvaraju osjećaj kozmičke arhitekture“, dodao je Stojan.
„Prema našim informacijama, gaming industrija je druga industrija u svijetu, nakon nafte. Ona predstavlja izuzetno zanimljivu i prosperitetnu sferu za razvoj i rad, stoga nas osobito veseli činjenica što ovaj projekt ima potencijal usporavanja odlaska mladih iz Hrvatske. Centar gaming industrije u Novskoj daje mogućnost obrazovanja, samozaposlenja, ali i suradnje svjetskim liderima u gaming industriji, a istodobno ostavlja prostor da mladi stvore obitelj i ostanu u domovini“, zaključila je Petrica Balija.