Dužobalna linija Rijeka-Split-Dubrovnik ipak neće biti ukinuta
Linija sa više od stotinu godina tradicije trebala bi preživjeti rezanje troškova u državnom proračunu ukoliko zaživi prijedlog Zakona o trošarinama o kojem bi Vlada trebala raspravljati na jednoj od prvih sjednica nakon Nove godine.
Bez trošarina
Sukladno prijedlogu Ministarstva financija, a sukladno prijedlogu Agencije za obalni linijski pomorski promet, za trajekte i druge brodove koji obavljaju obalni linijski promet putnika i vozila više ne bi podlijegali plaćanju trošarine na dizel gorivo, pa bi na takav način smanjili troškove brodara. Ako Vlada i Sabor prihvate ovaj prijedlog on bi stupio na snagu za 1. srpnja iduće godine, te će brodari na razini godine ostvariti 40 milijuna kuna uštede, a najviše državni brodar Jadrolinija, čija bi ušteda iznosila više od 36 milijuna.
Dubrovački dnevnik je kontaktirao ravnatelja Agencije za linijski pomorski obalni promet Iva Baldasara koji je izjavio:
-simulacija troškova pokazuje kako bi se brodarima cijena unutar litre goriva smanjila za 2,05 kuna po litri. Oslobađanje od trošarina trebalo bi se odnositi isključivo na dizel, kojeg koristi velika većina brodova, dok se na tzv. mazut olakšica ne bi odnosila.
– Prema projekciji Jadrolinije u drugoj polovici godine na gorivu bi se uštedjelo oko 18 milijuna kuna, te bi time ipak bila bitno izmijenjena situacija unutar predviđenih državnih subvencija u narednoj godini za trajektni i brzobrodski promet. Na ovaj način bismo dobili mogućnost zadržavanja razine usluge kakvu smo imali i ranije, a to uključuje i održavanje dužobalne linije u ljetnom periodu, pa bi u idućoj sezoni ponovo trebao ploviti brod Liburnija, ističe Baldasar, koji ipak dodaje kako će biti promjena u sustavu prijevoza iduće godine.
Tako brzobrodska linija između Pule i Zadra više nikako ne bi trebala imati cijenu karte od svega 100 kuna, jer je to bagatelno niska cijena u odnosu na pruženu uslugu. Stoga će u dogovoru s brodarima cijena za iduću sezonu biti barem 50 posto veća, a moguće je i povećanje od 100 posto. Također bi i dalje ostao na snazi prijedlog ukidanja jedne vožnje na liniji između Splita i Lastova, gdje je promet premali da bi ta vožnja u zimskom periodu mogla biti opravdana. Takav zaključak potvrđuje podatak da je u studenom na njoj bilo svega 120 putnika ukupno.
Potrebno pronaći trajno rješenje
Iako je privremeno pronađeno rješenje za zadržavanje pomorske tradicije od preko sto godina na održavanju dužobalne linije, Baldasar ipak smatra kako to nije dugoročno zadovoljavajuće rješenje.
– Mi smo sada dobili godinu dana da razmislimo što ćemo dalje činiti s tom linijom. I dalje mislim kako ona nema toliku važnost u kontekstu klasičnog prijevoza vozila i putnika. Potrebno je raditi na osmišljavanju turističkog brenda dužobalne linije na kojoj bi trebao ploviti jedan prekrasni cruiser, koji bi istovremeno imao i mogućnost ukrcaja određenog broja vozila.
Takvi brodovi postoje i može ih se naći na tržištu, potrebna je samo dobra volja. Treba razmisliti i o dodatnom naporu kako bismo za nabavu ili gradnju takvog broda specifičnih karakteristika i namjene dobili subvenciju Europske unije, što je po meni moguće napraviti, zaključuje Baldasar. Sve te odluke trebale bi ipak biti na novoj Upravi Jadrolinije ukoliko ona bude izabrana sredinom siječnja kako se najavljuje.
Ukoliko bi se natječaj za Lončarovog nasljednika poništio, izbor novih kadrova u Jadroliniji odužio bi se barem nekoliko mjeseci zbog ponovnog raspisivanja natječaja, a ta opcija uopće nije nerealna, jer u Ministarstvu pomorstva navodno nisu previše zadovoljni s kvalitetom ponuđenih kadrovskih rješenja za predsjednika Uprave.
Nikša Klečak