VLAHUŠIĆ O NAJMOVIMA JAVNIH POVRŠINA Cijene su iste, a usluge brutalno poskupjele, to nema smisla!
U tijeku je javna rasprava o Odluci o zakupu javnih površina u vlasništvu grada Dubrovnika koja traje do 27. rujna 2024. godine. Većina javnih površina nalazi se u povijesnoj jezgri, vezana uz ugostiteljske objekte, koji se nalaze u gradskome ili privatnome vlasništvu. Manjim dijelom javne površine koriste se za povremena događanja.
Trebamo se zapitati čemu služe javne površine i poslovni prostori grada Dubrovnika koji se nalaze u povijesnoj jezgri i u kontaktnoj zoni na Pilama. Tko ih koristi i kakve koriste od najma poslovnih prostora i javnih površina imaju njihovi stvarni vlasnici, građani Dubrovnika ?
Stolovi i stolice na gradskim ulicama i trgovima daju šarm Gradu, uz crkve, muzeje, zidine, kulturu i baštinu . Za brojne generacije dubrovčana bile su i glavni razlog posjete Gradu. Popiti kavu po danu, pojesti sladoled, izaći na piće navečer, odvesti obitelj na večeru, prošetati Stradunom, obići Porat i Porporelu. Ugostiteljstvo povijesne jezgre činilo je svakodnevnicu ljepšom, omogućavajući urastanje Grada u našu memoriju.
Cijene najma javnih površina i poslovnih prostora sagledavane su kroz sve gradske uprave kao javna i komercijalna djelatnost. Rijetko su se povećavale, a smanjivale su se zbog korone i drugih ekonomskih kriza.
U zadnjih osam godina cijene ugostiteljskih usluga zbog inflacije i uvođenja eura dramatično su porasle. Zbog visokih cijena usluga u povijesnoj jezgri, dogodio se pad dolazaka građana Dubrovnika u povijesnu jezgru, naš Grad. Građani, vlasnici javnih površina i poslovnih prostora imaju prihod od zakupa, ali si zbog visokih cijena ugostiteljskih usluga iste ne mogu priuštiti. Novac od najma ne može se piti, niti jesti.
Potrebno je napraviti temeljitu analizu cijenu najma javnih površina i poslovnih prostora od početka 2009. godine do danas , po svakoj javnoj površini i poslovnome prostoru da se mogu usporediti cijene najma sa ukupnim brojem turista koji dolaze u Dubrovnik, te inflacijom koja je bila ovih godina. Dubrovnik je 2008. godine ostvario 512 tisuća dolazaka i 1.8 milijuna noćenja. Ove godine biti će 1.4 milijuna dolazaka, te 4.4 milijuna noćenja, dva i po puta više nego pred petnaest godina. Nadležnim upravnim odjelima poslao sam dopise za dostavu podataka, koje ću uputiti u raspravu i donošenje odluke na gradskome vijeću.
U predloženoj odluci koja se nalazi na javnoj raspravi predloženo je povećanje cijene najma za dvadeset posto kroz narednih pet godina ili četiri posto godišnje što je razuman prijedlog. Predviđa se i obaveza rada kroz zimski period u trajanju od mjesec dana, ali ne svake godine. Simpatičan prijedlog koji neće vratiti građane na Stradun, niti oživiti turističku zimu.
Zimski festival uveden pred deset godina oživio je grad zimi, vratio osmijeh na Stradun, vratio atmosferu osamdesetih godina i pokazao smjer kako imati Živi grad za građane i turiste.
Zato i predlažem više mjera kako bi se našla ravnoteža između javne i komercijalne svrhe davanja javnih površina u najam:
- U dogovoru sa ugostiteljima uvesti obavezne popuste za građane Dubrovnika u minimalnom iznosu od 30 %. Bez PRIUŠTIVIH cijena ugostiteljskih usluga za građane Dubrovnika, povijesna jezgra definitivno će postati turistički resort namijenjen isključivo turistima. Građani Dubrovnika u prometu ugostiteljstva povijesne jezgre čine manje od deset posto ukupnoga prometa, te ne utječu na promet i zaradu poduzetnika.
- Uvesti obavezne popuste za turiste koji kupe Dubrovnikpass u minimalnom iznosu od 10 %. Od najma javnih površina zaradi se oko milijun eura ili samo trideset tisuća prodanih Dubrovnikpassa više.
- Unaprijediti Zimski festival koji traje od polovice studenoga do polovice siječnja. Osmisliti i provesti zanimljive programe na Stradunu i povijesnoj jezgri, za siječanj i veljaču vezujući ih uz Festu Sv Vlaha i razdoblje Maškara, te nove programe koji podižu atraktivnost Grada za građane i turiste.
- U dogovoru sa konzervatorima izraditi zaštitu kućica na Stradunu od kiše.
- Najam kućica na Stradunu treba biti minimalan, te isti za sve zakupce. Jedini kriterij za odabir zakupaca treba biti cijena hrane i pića, te kvaliteta ponude.
- Uvesti besplatni prijevoz Liberatasa po uzoru na prvih par godina Zimskoga festivala, kada je Stradun bio pun kroz dva mjeseca od jutra do sutra, kao i svi ugostiteljski objekti koji su radili.